سنبله 04, 1401 15:50 Asia/Kabul
  • گسترش گروه‌های تروریستی در افغانستان چالشی جدی برای آسیای مرکزی
    گسترش گروه‌های تروریستی در افغانستان چالشی جدی برای آسیای مرکزی

وزیر دفاع روسیه با ابراز نگرانی از گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان، آن را تهدیدی جدی برای امنیت آسیای مرکزی خواند.

به گزارش رادیو دری، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای گفت: فعالیت سازمان‌های تروریستی بین‌المللی از جمله داعش و القاعده در افغانستان در حال گسترش است.

وزیر دفاع روسیه اظهار کرد، روسیه از تمامی ابتکارات بین‌المللی برای حل مسئله افغانستان استقبال می‌کند و همزمان با آن، در حال اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت در منطقه آسیای مرکزی است.

شویگو ادامه داد، مسکو در واکنش به تحولات افغانستان ظرفیت جنگی پایگاه‌های نظامی خود در تاجیکستان و قرقیزستان و همچنین سایر نیروهای پاسخگو به شرایط بحرانی احتمالی را افزایش می‌دهد.

 وزیر دفاع روسیه همچنین خاطرنشان کرد مسکو در ماه ژوئن میزبان نخستین نشست رؤسای دفاع کشورهای آسیای مرکزی و روسیه بود که در آن وضعیت افغانستان و راه‌های برقراری ثبات در این کشور مورد بحث قرار گرفت.

وی عنوان کرد، روسیه معتقد است، چنین نشست‌هایی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای به ویژه برای افزایش هماهنگی بین سازمان‌های دفاعی، امنیتی و اجرای قانون، به ویژه با توجه به اینکه افغانستان یک کشور ناظر سازمان همکاری شانگهای است، ضروری خواهد بود.

با روی‌کارآمدن دوباره گروه طالبان در افغانستان که منجر به قطع کمک‌های خارجی و وضع محدودیت های مالی ضد این کشور شد، فقر و گرسنگی در این کشور فراگیر شده است. در چنین شرایطی کشورهای جهان بویژه منطقه به کمک مردم افغانستان شتافته اند.

سفیر روسیه: مسکو با طالبان بر اساس منافع خودش همکاری می کند

کلیدواژه