سنبله 14, 1401 15:10 Asia/Kabul

شاعران و نویسندگان ولایت بلخ از حکومت می خواهند برای چاپ آثار نویسندگان و شاعران در افغانستان بودجه اختصاص دهد.

به گزارش خیبر ابراهیمی خبرنگار رادیو دری، نویسندگان و شاعران بلخی می‌گویند در شرایط دشوار اقتصادی کشور، آنان نمی‌توانند آثار ادبی خویش را چاپ و نشر نمایند.

آنان از حکومت موقت طالبان می خواهند برای چاپ و نشر آثار ادبی وفرهنگی بودیجه اختصاص دهد تا آثار چاپ ناشده نویسندگان و شاعران نشر شود.

پروفسور داکتر وکیل متین یکی از فعالان مدنی بلخ در محفل رونمایی مجموعه شعر کمال الدین حقمل یکی از شاعران جوان ولایت بلخ گفت: «همین اکنون دها آثر ادبی نوشته شده نزد نویسندگان بلخ وجود دارد که به دلیل مشکلات اقتصادی نمی توانند آن را چاپ نمایند.»

صالح محمد خلیق رئیس اسبق اصلاعات وفرهنگ بلخ و از نویسندگان افغانستان می گوید چاپ و نشر آثار ادبی نویسندگان باعث تشویق مردم به مطالعه و آفرینش آثار ادبی در کشور می‌شود.

خلیق می‌افزاید: «کتاب از گذشته‌های دور در افغانستان بازار ندارد و به همین دلیل کار نویسندگی و شاعری یک کار ذوقی و فرعی بوده و نویسندگان مجبورند در کنار نویسندگی کاری دیگری را هم پیشه کنند»

ذبیح‌الله نورانی رئیس  اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ از مردم می خواهد تا برای چاپ آثار ادبی و فرهنگی، نویسندگان را کمک و همکاری نمایند.

اولین مجموعه شعری کمال الدین حقمل یکی از شاعران جوان بلخ امروز رونمای شد.

محتوای مجموعه شعری وی مسایل اجتماعی و اخلاقی است که زیور چاپ یافته اما دو اثر دیگری این شاعر جوان به دلیل مشکلات اقتصادی چاپ ناشده باقی مانده است.

برگزیده شدن شاعر افغانستانی در جشنواره جهانی شعر آیینی در تهران

کلیدواژه