میزان 28, 1401 15:34 Asia/Kabul
  • دیده بان حقوق بشر: زنان بازداشتی در حکومت طالبان شکنجه می شوند
    دیده بان حقوق بشر: زنان بازداشتی در حکومت طالبان شکنجه می شوند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از شکنجه زنان بازداشت شده به دست طالبان و محروم شدن آنان از نیازهای اولیه خبر داده است.

به گزارش رادیو دری؛ دیده بان حقوق بشر امروز در گزارشی تصریح کرده است که زنان معترض در افغانستان پس از بازداشت به دست طالبان همراه با کودکان‌شان شکنجه، تحقیر و از دسترسی به نیازهای اولیه‌ محروم شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری گزارش خود را بر مبنای مصاحبه با شماری از زنان معترض تهیه کرده است که تجربه بازداشت به دست طالبان را داشته اند.

این سازمان سرکوب زنان معترض از سوی طالبان را «وحشیانه» توصیف و با استناد به اظهارات زنان زندانی شده‌ اعلام کرده است که در فوریه امسال، طالبان ۲۱ زن و هفت کودک آنان را به مدت پنج روز در یک اتاق کوچک «گرم و خفه‌کننده» بدون دسترسی به آب و غذا و دستشویی نگهداری و آنان را بازجویی کرده‌اند.

سه نفر از این زنان در گفتگو با دیده‌‌بان حقوق بشر گفته‌اند که همزمان مردان خانواده‌های آنان نیز در اتاق دیگری به شدت شکنجه، تحقیر و بازجویی شده‌اند.

به گفته این زنان از همه آنان اعترافات اجباری گرفته شده است.

دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرده است که طالبان باید فورا تمام افرادی را که به دلیل استفاده از حق آزادی بیان و اعتراض مسالمت آمیز بازداشت شده‌اند، رها کند، به بازداشت‌های خودسرانه پایان دهند و امکان دسترسی به یک روند قانونی و قاضی مستقل را برای بازداشت‌شده‌ها تضمین کنند.

این سازمان هم‌چنان از دولت‌هایی که با طالبان در تعامل هستند، خواسته است که این گروه را تحت فشار قرار بدهند تا به «تعهدات افغانستان تحت قوانین بین‌المللی از جمله آزادی بیان و برگزاری تجمع، و جلوگیری از شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها عمل کند.»

همزمان با به قدرت رسیدن طالبان، اعتراضات گسترده زنان افغانستانی در کابل، هرات و برخی دیگر از ولایت‌های افغانستان علیه این گروه آغاز شد.

زنان معترض افغانستانی طالبان را به حذف نظام مند زنان از صحنه‌ اجتماعی و سیاسی متهم کرده‌اند.

 ابراز نگرانی دیده‌بان حقوق بشر درباره بحران حقوق زنان در افغانستان

دیده‌بان حقوق بشر اوضاع حقوق بشری در افغانستان را فاجعه‌بار خواند

کلیدواژه