قوس 05, 1401 10:51 Asia/Kabul

تیم‌های فنی نیروی هوایی افغانستان ۷۰ فروند هواپیما و بالگرد نظامی تخریب شده به دست نیروهای آمریکایی را تعمیر و آماده پرواز کردند.

به گزارش رادیو دری، «عنایت‌الله خوارزمی» سخنگوی وزارت دفاع حکومت موقت طالبان اعلام کرد: نظامیان آمریکایی پیش از تخلیه کابل، این هواپیماها و بالگردهای نظامی را تخریب کرده بودند و وقتی به قدرت رسیدیم حتی یک هواپیمای قابل پرواز هم نداشتیم.

وی تصریح کرد: اکنون همه این هواپیماها و بالگردها آماده پرواز هستند.

سخنگوی وزارت دفاع حکومت موقت طالبان اضافه کرد: به‌درخواست طالبان، حدود 40 خلبان و تکنسین فنی که در زمان حکومت اشرف غنی در نیروی هوایی کار می‌کردند، به کابل بازگشتند و روند تعمیر ناوگان هوایی تخریب‌شده این کشور را آغاز کردند.

خوارزمی اظهار کرد: ما قطعات مورد نیاز خود را برای تعمیر هواپیماها و بالگردها  از هواپیماها یا بالگردهایی تأمین می‌کنیم که به‌شدت آسیب دیده یا غیرقابل تعمیر هستند، زیرا نمی‌توانیم برای آنها قطعات یدکی بخریم.

در زمان دولت غنی، نیروی هوایی افغانستان 183 فروند هواپیما و بالگرد داشت که از این تعداد نزدیک به 70 فروند ماه اسد سال گذشته و همزمان با سلطه طالبان بر افغانستان، به ازبکستان و تاجیکستان منتقل شد.

از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان، مقامات این گروه بارها از هر دو کشور خواسته‌اند این هواپیماها و بالگردها را بازگردانند، اما درخواست‌های آنها تاکنون بی‌پاسخ مانده است.

واگذاری هواپیماهای افغانستان به تاجیکستان و ازبکستان

طالبان خواستار بازگرداندن بالگردهای افغانستان از تاجیکستان و ازبکستان شد

کلیدواژه