لغو فعالیت چهار مؤسسه کمک رسان بین المللی در افغانستان در واکنش به فرمان طالبان
(last modified 1401-10-04T09:31:48+00:00 )
جدی 04, 1401 14:01 Asia/Kabul

چهار مؤسسه بزرگ کمک رسان بین المللی در افغانستان در واکنش به منع فعالیت کارمندان زن خود با فرمان جدید طالبان، فعالیت‌هایشان را به حال تعلیق درآوردند.

به گزارش محمد آصف شینواری خبرنگار رادیو دری، یکی از این چهار مؤسسه "کمیته سویدن برای افغانستان" است که پس از 45 سال فعالیت بشردوستانه در افغانستان اعلام کرد فعالیت‌های خود را فعلا تعلیق کرده است.

این موسسه را کشورهای سویدن، دنمارک، ناروی و فنلند تمویل می کردند و هزاران نفر در آن به کار مشغول بودند.

این تصمیم در واکنش به فرمان طالبان برای ممنوعیت کار زنان در مؤسسات داخلی و خارجی خصوصی گرفته شده است.

 بر اساس مکتوب وزارت اقتصاد طالبان که در دسترس رسانه‌ها قرار گرفت، این گروه روز شنبه، ۳ جدی به تمام مؤسسات داخلی و خارجی فعال در افغانستان دستور داده‌ که فعالیت کارمندان زن‌ را تا اطلاع  ثانوی متوقف کنند.

در این مکتوب آمده است: «وزارت اقتصاد بر اساس مسؤولیتی که دارد، به تمام‌ موسسات هدایت می‌دهد که تا امر ثانی کار تمام کارمندان اناث که در بخش‌های مربوطه‌شان ایفای وظیفه می‌کنند را توقف دهند.»

قاری دین‌محمد حنیف وزیر اقتصاد طالبان هشدار داده است که در صورت تخلف و تعلل از محتوای مندرج در این مکتوب، جواز کار موسسه متخلف لغو خواهد شد.

دلیل این اقدام‌ وزارت اقتصاد طالبان،رعایت نشدن حجاب و قوانین مورد نظر این گروه عنوان شده است.

در همین حال دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد "اوچا" دستور طالبان به ممنوعیت کار زنان در مؤسسات غیردولتی و خارجی را محکوم کرد.

اوچا در بیانیه‌ای گفته است که چنین دستوری، بنیادی‌ترین حق زنان را نقض می‌کند و همچنین نقض آشکار اصول بشردوستانه است.

دستور جدید طالبان؛ ممنوعیت کارمندان زن از کار در موسسات و نهادهای خصوصی

کلیدواژه