جدی 08, 1401 15:39 Asia/Kabul
  • کاظمی قمی:  تعامل ایران با طالبان، به معنای تایید همه اقدامات این گروه نیست
    کاظمی قمی: تعامل ایران با طالبان، به معنای تایید همه اقدامات این گروه نیست

سرپرست سفارت ایران در افغانستان تاکید کرد: تعامل و همکاری ایران با طالبان به معنی تایید برخی از اقدامات این گروه از جمله ممنوعیت حق تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها نیست.

به گزارش رادیو دری؛ «حسن کاظمی قمی» سرپرست سفارت ایران در کابل در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم افزود: امروز طالبان به عنوان یک واقعیت در حکمرانی افغانستان حضور دارند و مسوول امنیت مردم خود هستند و جمهوری اسلامی ایران از منظر حمایت از مردم افغانستان با طالبان در تعامل است و اگر این تعامل صورت نگیرد، فضای حاکم بر این کشور هر روز بحرانی‌تر می‌شود، پس ما در حوزه اقتصادی، مسائل انسان دوستانه، امنیت و مبارزه با تروریسم به طالبان کمک می کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد: مفهوم این تعامل و همکاری، تایید برخی از اقدامات طالبان از جمله ممنوعیت حق تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها نیست، زیرا نظام جمهوری اسلامی ایران براساس شریعت اسلام و قرآن و کلام رسول‌الله بر این باور است که حق تحصیل تنها برای مردان نیست، بلکه باید تمام جامعه و از جمله زنان این حق را داشته باشند.

سرپرست سفارت تهران در کابل با تاکید بر اینکه موضع جمهوری اسلامی در این مساله روشن است اظهار کرد: من این امید را که طالبان بتوانند شرایط را برای ادامه تحصیبل دانشجویان دختر فراهم کنند، در کلام آنها به خوبی دیده ام و این اتفاق، دیر یا زود باید بیفتد، اگر چه رویه کنونی خوب نیست.

کاظمی قمی در بخش دیگری از سخنانش، هدف اصلی حضور آمریکا در افغانستان را کنترل همسایگان این کشور دانست  و ادامه داد: آمریکایی‌ها افغانستان را به بهانه مبارزه با تروریسم اشغال کردند، اما هدف اصلی آن‌ها تسلط بر کشور‌های اطراف افغانستان و تقویت گروه‌های تروریستی داعش و القاعده به عنوان نمایندگان این کشور در جنگ‌ها بود.

وی گفت: آمریکایی‌ها تا به امروز نیز از طریق اشغالگری وحضور نظامی برنامه‌های خود را دنبال می‌کنند، در حالی که القاعده ماموریت‌های محوله و جنگیدن را به صورت نیابتی انجام می‌دهد.

سرپرست سفارت ایران در افغانستان افزود: امروز که آمریکا از افغانستان خارج شده به دلیل این است که هزینه‌های سنگینی را پرداخت کرده است و تحمل این هزینه‌ها برای آمریکا دیگر قابل تحمل نبود، اما آن هدفی را که نگذارند چین یا جمهوری اسلامی یا روسیه وارد افغانستان شود همچنان دنبال می‌کنند.

کاظمی قمی با تاکید بر اینکه  سیاست آمریکا در افغانستان همچنان ایجاد بی ثباتی و ناامنی است تصریح کرد: آنها داعش را تقویت می‌کنند و نیروهای نظامی را خارج می‌کنند تا در گام بعد جنگ های قومی و مذهبی را شکل دهند، با لحاظ این مساله که خسارات‌های گذشته را بر خود تحمیل نکنند.

سرپرست سفارت ایران در افغانستان همچنین سیاست جمهوری اسلامی ایران را ایجاد ثبات، آرامش و امنیت در افغانستان خواند و افزود: در 44 سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران، همواره در کنار افغان ها بوده، فارغ از اینکه چه حکومتی در افغانستان بر سرکار بوده است و ما امروز هم در همین چارچوب حرکت می‌کنیم.

کاظمی قمی ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان را از رهگذر یک حاکمیت فراگیر قابل دسترسی دانست و گفت: این تجربه را در عراق هم دیدیم که اشغالگران حضور داشتند و مانع از برگزاری انتخابات می شدند، اما جمهوری اسلامی در حمایت از مردم عراق و مرجعیت این کشور کمک کرد تا انتخابات صورت بگیرد و دولتی برآمده از مردم تشکیل شود، در افغانستان هم همین نقش را جمهوری اسلامی ایران از سر خیرخواهی ایفا می‌کند، زیرا برای مقابله با چالش‌ها و بحران‌های افغنستان نیاز به تشکیل دولتی برآمده از همه مردم است.

 ایران: طالبان موانع تحصیل دختران را بردارند

کاظمی قمی: سیاست جمهوری اسلامی ایران همچنان حمایت از مردم افغانستان است

کلیدواژه