جدی 08, 1401 18:00 Asia/Kabul
  • کاظمی قمی: حقابه ایران از هیرمند در سال‌های آینده باید به طور کامل تامین شود
    کاظمی قمی: حقابه ایران از هیرمند در سال‌های آینده باید به طور کامل تامین شود

سرپرست سفارت ایران در افغانستان با تاکید بر حل مشکلات فنی در سد کمال خان گفت: در سالهای آتی، حقابه ایران از هیرمند باید به همان میزان 820 میلیون متر مکعب توافق شده در معاهده، تامین شود.

به گزارش رادیو دری؛ حسن کاظمی قمی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم با اشاره به اشکال فنی سد کمال خان افزود: این سد به لحاظ نسبت ارتفاع و تاج آن به گونه ای تعبیه شده که در شرایط سیلابی شدن رودخانه، به جای اینکه آب در پشت سد جمع شود، آب‌ها به منطقه ای به نام گود زره که شوره زار است سرازیر می شود.

وی اظهار کرد: ایران امسال حدود 27 میلیون متر مکعب آب از هیرمند دریافت کرده، در حالی‌که حجم زیادی از آب هدر رفته و در منطقه ای شوره زار جاری شده است.

نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان با بیان اینکه دریچه های اصلی سد کمال خان هنوز تعبیه نشده است گفت: اگر این دریچه‌ها باز شود به علت مشکلات فنی سد ممکن است روند هدررفت آب تشدید شود، از این رو از رهاسازی آب جلوگیری و تاکید شده است که باید اشکال انحراف سد برطرف شود.

کاظمی قمی افزود: مقام های طالبان گفته اند که امسال نه فقط آب به طرف ایران کم آمده است، بلکه اهالی استان نیمروز در افغانستان هم از این بابت در کشاورزی شان دچار خسارت شدند.

 

کاظمی قمی: افزایش مهاجرت از افغانستان به نوع حکمرانی طالبان ربطی ندارد

سرپرست سفارت ایران در افغانستان  در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به افزایش شمار مهاجران افغان در ایران  پس از روی کار آمدن طالبان گفت: این مساله به نوع حکمرانی طالبان ربطی ندارد، بلکه چون شرایط اقتصادی و امنیتی در یکسال و نیم پیش مطلوب نبوده و در حوزه اقتصاد هم گشایشی پیش نیامده، مهاجرت افغان ها افزایش یافته است.

کاظمی قمی به بحران اقتصادی در این کشور اشاره و اظهار کرد: قبل از حکمرانی طالبان، میزان کمک‌های جامعه جهانی به این کشور نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار بود، در حالی‌که این کمک‌ها از زمان طالبان به حدود ۳ میلیارد رسیده و بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

سرپرست سفارت ایران در افغانستان اضافه کرد: مشکلات اقتصادی، فضای فعالیت را برای تروریست ها فراهم می‌کند و تا زمانی‌که ثبات و امنیت نسبی در افغانستان ایجاد نشود، این انتظار که مهاجران و آوارگان به کشورهای همسایه نروند غیرواقعی است.

کاظمی قمی سپس به مبارزه طالبان با داعش اشاره و تصریح کرد: طالبان امسال در تامین امنیت مراسم عزاداری محرم شیعیان افغانستان که جمعیت قابل توجهی هستند ایفای نقش کرد و همچنین باید این واقعیت مطرح شود که طالبان در مبارزه با داعش چندین کشته هم داده است.

وی همچنین مطالب برخی رسانه ها درباره برخورد طالبان با قومیت‌ها، اقلیت‌ها و مذاهب دیگر را با واقعیت متفاوت خواند و در عین حال تاکید کرد: باید در قانون اساسی افغانستان، حقوق مذاهب و اقلیت ها مورد توجه قرار گیرد که در این خصوص با طالبان گفتگو‌هایی صورت گرفته است.

دیدارهای وزیر نیرو ایران با طالبان؛ طالبان بر تعهد به قرارداد هیرمند تاکید کردند

 درخواست ایران از مقامات طالبان: زمینه را برای بازگشت مهاجران افغان فراهم کنید

کاظمی قمی: تعامل ایران با طالبان، به معنای تایید همه اقدامات این گروه نیست

کلیدواژه