جدی 09, 1401 11:55 Asia/Kabul
  • واکنش اروپا و ۱۲ کشور به تصمیم طالبان برای تعلیق اشتغال زنان
    واکنش اروپا و ۱۲ کشور به تصمیم طالبان برای تعلیق اشتغال زنان

در ادامه واکنش های جهانی به تصمیم طالبان درباره تعلیق اشتغال زنان، اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور نسبت به این اقدام طالبان هشدار دادند.

به گزارش رادیو دری، اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور جهان (آمریکا، کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، هلند، دانمارک، ایتالیا، نروژ، سوئیس و ژاپن) با صدور بیانیه ای به اقدام طالبان در تعلیق اشتغال زنان در سازمان‌های محلی و بین المللی مردم‌ نهاد در افغانستان واکنش نشان داده و هشدار دادند که این تصمیم بر کمک‌های بشردوستانه تأثیر منفی می‌گذارد.

در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی نسبت به تصمیم «نابخردانه و خطرناک» طالبان، گفته شده است با این تصمیم زندگی میلیون‌ها نیازمند در افغانستان به خطر افتاده است.

در بیانیه فوق همچنین ضمن آنکه از طالبان خواسته شد تا از این تصمیم فوراً صرف نظر کند، آمده است که در صورت عدم حضور زنان در توزیع کمک‌های بشردوستانه، سازمان‌های مردم‌ نهاد نمی‌ توانند نیازهای محتاجین را تأمین کنند.

عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد حکومت موقت طالبان 3 جدی اعلام کرد که استخدام زنان در سازمان‌های محلی و بین المللی مردم‌ نهاد در افغانستان تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.

وزارت تحصیلات عالی طالبان هم 29 قوس طی نامه‌ای به تمام دانشگاه های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که زنان این کشور «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ ها را نخواهند داشت.

در همین حال؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد سه شنبه گذشته در بیانیه ای که همه 15عضو شورای امنیت با آن موافقت کرده اند، افزود: ممنوعیت حضور زنان و دختران در دبیرستانها و دانشگاهها در افغانستان بیانگر کاهش فزاینده احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی در این کشور است.

این شورا افزود: ممنوعیت کارمندان زن در نهادهای بشردوستانه، تاثیرات قابل توجه و فوری بر عملیات های بشردوستانه در افغانستان، از جمله عملیات های سازمان ملل خواهد داشت.

شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد این محدودیت‌ها با تعهدات طالبان در قبال مردم افغانستان و همچنین انتظارات جامعه جهانی در تضاد است و خواستار لغو آنها شد.

سازمان ملل نیز شنبه گذشته در واکنش به این دستور طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد، چنین دستوری نقض آشکار اصول بشردوستانه است که بنیادی‌ترین حقوق زنان را نقض می‌کند.

طالبان با وجود وعده‌های مکرر در گذشته مبنی بر اینکه به حقوق اساسی همه افغان‌ها احترام خواهند گذاشت، به طور فزاینده‌ زنان را از حق زندگی عمومی محروم کرده‌اند.

احتمال کاهش کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان در پی محدودیت وضع شده بر زنان در افغانستان

هشدار سازمان‌های جهانی درباره احتمال توقف کمک‌رسانی به افغانستان

کلیدواژه