جدی 19, 1401 11:51 Asia/Kabul
  • محرومیت کودکان از آموزش در ولایت پنجشیر
    محرومیت کودکان از آموزش در ولایت پنجشیر

هزاران تن از کودکان ساکن ولایت پنجشیر در شمال شرق افغانستان به دلیل تصرف مراکز آموزشی از سوی نیروهای طالبان از درس محروم شده اند.

 گروه طالبان در آغاز چیرگی شان بر افغانستان در پنجشیر با مقاومت مسلحانه مواجه شدند. همچنین این گروه در سال جاری نیز با "جبهه مقاومت" به رهبری احمد مسعود در پنجشیر درگیر بود. نیروهای طالبان در پنجشیر بارها متهم به آزار و اذیت، دستگیری و قتل غیرنظامیان در این ولایت متهم شده‌اند.

به گزارش رادیو دری، نیروهای طالبان به بهانه مبارزه با عناصر مخالف مسلح در ولایت پنجشیر، حدود 50 مرکز آموزشی در این منطقه را به پادگان نظامی تبدیل کرده اند.

منابع وزارت آموزش طالبان با تایید تعطیلی ده ها مرکز آموزشی در ولاین پنجشیر ،می‌گویند: برخی از این مدارس از سوی جنگجویان گروه طالبان ویران شده‌اند.

یک منبع دیگر در اداره آموزش طالبان که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید، در شماری از مدارس که جنگجویان گروه طالبان مستقر هستند، بخشی از تجهیزات آن‌ها از جمله کامپیوتر، تلویزیون و فرش ناپدید شده است.

این منبع، طالبان را متهم کرد که تجهیزات مکتب ها را با خودشان برده‌اند.

گروهی از شهروندان این ولایت می‌گویند، بارها خواستار تخلیه مدارس از طالبان شده اند، اما مسئولان طالبان به خواست آنان توجه نمی کنند.

آموزش رایگان برای کودکان محروم از تحصیل در ولسوالی دهدادی بلخ

کلیدواژه