جدی 20, 1401 10:24 Asia/Kabul
  • از سرگیری روند توزیع روادید ایران در هرات پس از 2 ماه توقف
    از سرگیری روند توزیع روادید ایران در هرات پس از 2 ماه توقف

روند صدور روادید سیاحتی و درمانی جمهوری اسلامی ایران برای شهروندان غرب افغانستان پس از 50 روز توقف مجددا آغاز شد.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، مسئولان کنسولگری ایران در هرات اعلام کردند: این روند پس از رفع چالش های موجود دوباره شروع شده و شهروندان ولایت های هرات، غور، فراه و بادغیس می توانند با مراجعه به 3 شعبه تسهیل اخذ ویزا از این خدمات بهره مند شوند.

در همین حال شرکت های تسهیل کننده صدور ویزای سیاحتی و درمانی در هرات از حکومت طالبان و مقام های ایرانی می خواهند که طبق روال گذشته خدمات اجرای امور دریافت روادید به این شرکت ها سپرده شود.

شماری از مسئولان این شرکت ها گلایه دارند با وجود اینکه مجوز ارائه خدمات اخذ ویزای ایران را از اداره محلی هرات دریافت کرده اند، برای شان اجازه فعالیت داده نمی شود.

داستان از جایی شروع شد که سرکنسولگری ایران در هرات حدودا 2 ماه قبل طرحی را به منظور تسهیل در امر توزیع روادید برای اتباع افغانستان اجرایی کرد که بر اساس آن 3 شعبه در نقاط مختلف شهر هرات موظف شدند این خدمات را ارائه کنند.

این خدمات در بدل پرداخت 1000 افغانی به علاوه هزینه روادید و تست کرونا از شهروندان اخذ می شد.

این مورد شکایت های متعددی را در پی داشت که مسئولان محلی تصمیم گرفتند جلو این روند را بگیرند.

والی هرات دستور داد تا در هماهنگی با شرکت های خدمات سیاحتی و درمانی 10 شرکت به قید قرعه انتخاب شوند و در بدل نازلترین قیمت این خدمات را ارائه کنند.

پس از یک هفته بالاخره این 10 شرکت انتخاب شدند و از جانب اداره محلی برای شان مجوز فعالیت نیز صادر شد.

اما این اقدام با واکنش سرکنسولگری ایران در هرات روبرو شد و در اعتراض به این تصمیم خدمات کنسولی برای حدودا 2 ماه متوقف شد.

اما حالا حکومت نیز متقاعد شده تا آنگونه که کنسولگری ایران در هرات تصمیم گرفته بود این روند ادامه پیدا کند.

از جانب دیگر مسئولان حکومت طالبان در هرات می گویند: تصمیم گرفته شده است که خدمات ارائه روادید برای شهروندان غرب افغانستان مجددا در اختیار کنسولگری ایران باشد.

نعیم الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید: تلاش اداره محلی هرات این است تا برای مردم خدمات بهتر و مقرون به صرفه ارائه شود.

وی تاکید کرد: این روند زیر نظر مسئولان حکومتی است.

بنا بر گزارش هایی که نمایندگی سیاسی ایران در هرات ارائه کرده است، روزانه برای 1500 تن از شهروندان غرب افغانستان روادید تجاری، سیاحتی و درمانی صادر می شود.

سرکنسولگری ایران در هرات خدمات ویزا را به طور موقت متوقف کرد

 

کلیدواژه