جدی 21, 1401 16:23 Asia/Kabul
  • تاسیس دانشگاه مجازی برای دختران افغان
    تاسیس دانشگاه مجازی برای دختران افغان

جمعی از استادان پیشین دانشگاه‌های افغانستان برای کمک به دختران دانشجوی محروم شده از تحصیل در این کشور، یک دانشگاه مجازی ویژه زنان را تاسیس کرده اند.

به گزارش رادیو دری، در پی تصمیم حکومت طالبان برای تعلیق تحصیلات عالی دختران، جمعی از استادان پیشین دانشگاه‌های افغانستان به‌خاطر جبران درس‌های عقب‌مانده‌ دختران دانشجو «دانشگاه آن‌لاین زن» را ایجاد کرده‌اند.

مدیر آموزشی «دانشگاه آن‌لاین زن» گفت: ۲۵ استاد مرد و چهار استاد زن همه‌روزه در رشته‌های اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی، طب، کامپیوتر و ادبیات فارسی به‌صورت آن‌لاین به دانشجویان تدریس می‌کنند. 

فریده حیدری افزود: تاکنون بیش از ۵۰۰ دانشجوی دختر در این دانشگاه ثبت نام کرده‌اند.

او اظهار کرد: به آن عده از دانشجویان دختر که توانایی خرید اینترنت ندارند، ماهانه مقدار مشخصی اینترنت برای‌شان فعال خواهد شد.

مدیر آموزشی «دانشگاه آن‌لاین زن» در عین حال گفت که این دانشگاه در هیچ جایی به‌صورت رسمی ثبت نشده است و  ثبت آن در افغانستان هم به‌خاطر محدودیت‌های طالبان ممکن نیست.

حیدری افزود: این دانشگاه به فارغ التحصیلان «تصدیق» فراغت می‌دهد تا اگر روزی شرایط برای تحصیل دختران بهبود یافت، بتوانند از آن استفاده کنند.

به‌گفته‌ او «دانشگاه آن‌لاین زن» یک کتابخانه مجازی هم دارد و کتاب‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

طالبان سه هفته پیش تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را ممنوع اعلام کردند.

از آن زمان تاکنون علی‌رغم درخواست‌های بین‌المللی برای بازگشایی دانشگاه‌ها به‌روی دختران، طالبان نه تنها در تصمیم‌شان تجدید نظر نکرده، بلکه در نشست‌های مختلف از آن دفاع نیز کرده‌اند.

وزیر تحصیلات عالی طالبان تکلیف تحصیل دختران را یکسره کرد

خطر ورشکستگی دانشگاه های خصوصی در افغانستان در پی ممنوع شدن تحصیل دختران

کلیدواژه