حوت 10, 1401 11:21 Asia/Kabul
  • هزینه سنگین پاکسازی افغانستان از مواد منفجر نشده
    هزینه سنگین پاکسازی افغانستان از مواد منفجر نشده

برای پاکسازی مناطق آلوده به مواد منفجر نشده در افغانستان سالانه حدود 50 میلیارد دلار نیاز است.

براثر چهاردهه اشغالگری و تجاوز به افغانستان و همچنین جنگ های داخلی، صدها هزار گلوله، خمپاره و بطور کلی مهمات عمل نکرده در مناطق مختلف این کشور باقیمانده است. انفجار هرچند وقت یکبار این مهمات، تهدیدی جدی برای شهروندان بویژه کودکان افغانستان است. 

به گزارش رادیو دری، نورالدین رستم‌خیل، رییس اداره پاکسازی مناطق آلوده از مهمات عمل نکرده وزارت حوادث حکومت طالبان می گوید: هم اکنون 1500 کیلومترمربع از مساحت کشور مملو از مواد انفجاری است که برای پاک‌سازی آن، سالانه به 50 میلیون دلار نیاز است.

رستم خیل با بیان اینکه زمینه پاک‌سازی میادن مین گذاری شده فراهم شده است ،گفت: ما برای پاک‌سازی مناطق آلوده به سالانه 50 میلیون دلار اعتبار نیاز داریم». 

براساس گزارش ها، هم‌اکنون سه مؤسسه‌ی بین‌المللی و شش مؤسسه‌ی داخلی با 6000 کارمند در27 ولایت سرگرم مین‌ روبی و پاک‌سازی مناطق از مواد منفجرنشده‌ به‌جامانده از جنگ هستند.

این در حالی است که روز گذشته دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های انسان‌دوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا)، اعلام کرد: افغانستان از نظر وجود مین‌های منفجرنشده، آلوده ترین کشور جهان است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث هم چندی قبل گفته بود که در یک سال گذشته، یک هزار و 440 تن در اثر انفجار مواد منفجر‌نشده در ولایت‌های مختلف کشور کشته و زخمی شده اند.

مین روبی؛ آزمونی دیگر برای امریکا و طالبان

کلیدواژه