حوت 18, 1401 09:14 Asia/Kabul
  • طالبان روز جهانی زن را به زنان افغانستان تبریک گفت
    طالبان روز جهانی زن را به زنان افغانستان تبریک گفت

حکومت طالبان روز جهانی زن را به زنان این کشور تبریک گفت.

به گزارش رادیو دری، روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی زن در بیانیه ای با امضای معاون سیاسی طالبان ادعا شده که این دولت «می‌خواهد به معنای واقعی حیثیت و عزت زنان مصون شود.»

با این حال شمار زیادی از زنان افغان در شهرهای مختلف افغانستان، به محدودیت‌ها اعمال‌شده طالبان اعتراض کردند.

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی حکومت طالبان گفته است، در دوره‌های مختلف تاریخی «زنان مسلمان جهان به ویژه زنان افغان» نقش تاثیرگذار را ایفا کرده‌اند.

عبدالکبیرتاکید کرد، زنان افغانستان در جنگ‌های مختلف، گسترش تعلیم و حتی در «پیروزی جهاد بیست ساله» نقش قابل توجه ایفا کردند.

مولوی عبدالکبیر هیچ اشاره به محرومیت زنان از آموزش و کار نکرده است، بلکه افزود: طالبان در «روشنی احکام و ارشادات اسلامی حقوق ویژه‌ برای زنان می‌دهد و به آنان احترام می‌گذارد.»

این اظهارات در حالیست که برخی از تحلیلگران می‌گویند، طالبان با محروم کردن زنان از آموزش و کار، درصدد باج گیری از جامعه جهانی است. به باور این تحلیلگران، طالبان زنان افغانستان را به گروگان گرفته تا جامعه جهانی حکومت این گروه را به رسمیت بشناسد.

همزمان، گروهی از کارشناسان سازمان ملل به مناسبت روز جهانی زن گفتند که وضعیت زنان در شرایط حاضر به دوره اول حکومت طالبان قبل از سال ۲۰۰۲ برگشته است و دستاوردهای زنان در ۲۰ سال گذشته از بین رفته است. به گفته این کارشناسان، طالبان  زنان را از حقوق ابتدایی شان محروم کرده است.

در همین حال شماری از زنان معترض در افغانستان بازداشت طالبان به سر می‌برند.

در ماه‌های اخیر، شماری از کشورهای اسلامی و روحانیون جهان اسلامی اقدامات طالبان و محروم کردن زنان از آموزش و کار را خلاف آموزه‌های اسلام دانستند و از این گروه خواستند به حقوق زنان احترام بگذارد.

گوترش: زنان و دختران در افغانستان از جامعه حذف شده‌اند

زنان معترض افغانستانی: سازمان ملل حمایت خود را از زنان افغان عملی کند

کلیدواژه