حوت 18, 1401 18:01 Asia/Kabul
  • وزیران خارجه کشورهای جهان از تلاش‌ زنان افغان برای دستیابی به حقوق‌شان حمایت کردند
    وزیران خارجه کشورهای جهان از تلاش‌ زنان افغان برای دستیابی به حقوق‌شان حمایت کردند

وزیران خارجهٔ بیش از ۲۰ کشور جهان در بیانیه ای از تقاضاها برای دسترسی کامل زنان و دختران افغان به آموزش و تامین بی‌قید و شرط زمینه کار آنان در همه عرصه‌ها حمایت کردند.

به گزارش رادیو دری، وزیران خارجهٔ کشورهای استرالیا، بلژیک، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا،ژاپن، عربستان سعودی، هلند، نیوزیلند،‌ ناروی، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوییس، ترکیه، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا و نمایندهٔ ارشد اتحادیه اروپا در این بیانیه تصریح کرده اند که اگر محدودیت‌های وضع شدهٔ طالبان بر زنان برداشته نشود، تاثیرات مخربی را بر اقتصاد و جامعهٔ افغانستان برجا خواهد گذاشت.

در این بیانیه با اشاره به منع آموزش و تحصیل دختران افغان، تنگ شدن فضای اجتماعی و سیاسی و کمبود فرصت‌های شغلی برای زنان و دختران افغان، بر احترام کامل به حقوق و آزادی‌های بنیادی زنان و مشارکت  آنان در همه عرصه‌های اجتماعی به عنوان لازمه‌ای برای رشد پایدار اقتصادی و سیاسی و ثبات و صلح افغانستان تاکید شده است.

وزیران خارجه کشورهای جهان  از زنان و فعالانی که در مخالفت با محدودیت‌های طالبان صدا بلند کرده اند تمجید و تصریح کرده اند: ممنوعیت طالبان بر کار زنان در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی، تلاش سازمان‌های امدادرسان برای رسیدگی به ۲۸ میلیون افغانستانی نیازمند کمک‌ را به مخاطره می‌اندازد.

در این بیانیه از طالبان خواسته شده است که با احترام گذاشتن به حقوق مردم افغانستان و پایبندی به تعهدات آن گروه به افغان‌ها و جامعهٔ بین‌المللی، همه تصمیمات محدودکننده علیه زنان و دختران را لغو کنند.

طالبان در یک ‎و نیم سال گذشته حضور دختران در مدارس بالاتر از صنف ششم و دانشگاهها را ممنوع کرده و زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و غیردولتی به جز برخی نهادهای صحی بازداشته است.

درخواست سازمان ملل از طالبان برای پایبندی به حقوق زنان و دختران در افغانستان

وست: جهان در پافشاری بر حقوق زنان و دختران افغان، متحد است

پوتزل در دیدار عبدالکبیر: طالبان ممنوعیت تحصیل و کار زنان را لغو کند

کلیدواژه