حمل 15, 1402 16:59 Asia/Kabul
  • ۵۷ هزار غیرنظامی افغان، قربانی تله های مین
    ۵۷ هزار غیرنظامی افغان، قربانی تله های مین

سازمان ملل اعلام کرد در سه دهه گذشته حدود ۵۷ هزار غیرنظامی در افغانستان قربانی مین شده‌اند.

به گزارش رادیو دری؛ دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل(اوچا)  به مناسبت روز جهانی آگاهی از خطرهای مین و مقابله با تهدیدهای ناشی از مهمات منفجرنشده در رشته توئیتی نوشت: از سال 1989 میلادی، تقریباً 57 هزار غیرنظامی افغان بر اثر مین‌های زمینی و مواد منفجره باقی مانده از جنگ کشته یا زخمی شده‌اند.

اوچا می‌افزاید: نهادها و کمیته‌هایی که در بخش مین‌روبی کار می‌کنند، توانسته‌اند 19 میلیون تهدید را در افغانستان رفع کنند.

این نهاد بین المللی تصریح کرده است که هنوز هم 4 هزار و 150 خطرشناسایی‌ شده وجود دارد که که تهدیدی مرگبار برای جوامع، به ویژه کودکان است.

افغانستان در فهرست کشورهایی با بالاترین سطح آلودگی به مین و مهمات منفجرنشده قرار دارد و طبق ارزیابی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، بیش از 600 کیلومتر مربع از زمین های افغانستان، آلوده به مهمات بر جامانده از جنگ است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز به مناسبت چهارم آوریل (روز جهانی آگاهی از خطرات مین) در توئیتی نوشته است که سالانه صدها نفر در افغانستان از این ناحیه قربانی می‌شوند.

افغانستان برای بیشتر از 4 دهه متوالی درگیر جنگ‌های ویرانگری بوده که مهمات بجامانده از آن جنگها هنوز از شهروندان و به ویژه کودکان افغانستانی قربانی می‌گیرد.

مین روبی؛ آزمونی دیگر برای امریکا و طالبان
بیش از ۹۰۰ کشته و زخمی در انفجار مین های جنگی در افغانستان

کلیدواژه