حمل 24, 1402 16:10 Asia/Kabul
  • درخواست مجدد همسایگان افغانستان از طالبان:دولت فراگیر تشکیل دهید
    درخواست مجدد همسایگان افغانستان از طالبان:دولت فراگیر تشکیل دهید

 وزیران خارجه روسیه، چین، ایران و پاکستان از حکومت طالبان خواستند ضمن تشکیل دولت فراگیر، اقدامات محدودکننده علیه زنان افغانستان را لغو کنند.

به گزارش رادیو دری، وزیران خارجه این کشورها در پایان نشست غیرعلنی چهارجانبه که پیش از چاشت روز پنج‌شنبه ۲۴ حمل، در سمرقند ازبکستان برگزار شد، بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه، ضمن ابراز نگرانی عمیق‌ از وضعیت امنیتی افغانستان تصریح شده است:تمامی گروه های تروریستی شامل داعش، القاعده ، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان، ارتش آزادیبخش بلوچستان، جیش العدل و دیگر گروههای مستقر در افغانستان، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان هستند و طالبان باید اقدامات عملی را برای مقابله با تروریسم و نابودی گروه‌های تروریستی در پیش گیرند.

مقامات این چهار کشور تلاش های دولت موقت افغانستان برای مقابله با داعش خراسان را مورد توجه قرار دادند و از سران طالبان خواستند اقداماتی قابل مشاهده و راستی آزمایی را در اجرای تعهدات اعلام شده خود برای مبارزه با تروریسم در پیش گیرند.

در این بیانیه ضمن مخالفت شدید با ایجاد مجدد پایگاه های نظامی در داخل و اطراف افغانستان از سوی آمریکا و متحدانش، از مقامات کابل خواستند یک حکومت فراگیر با مشارکت عملی همه اقوام و نهادهای سیاسی ایجاد و تمام اقدامات محدودکننده علیه زنان و اقلیت های قومی را لغو کنند. 

مقامات این چهار کشور منطقه تاکید کردند: آمریکا و متحدانش باید مسوولیت وضع دشوار کنونی در افغانستان را به عهده گیرند و فورا تحریم های یکجانبه علیه این کشور را بردارند و دارایی‌های آن در خارج از افغانستان را به نفع مردم افغان بازگردانند.

وزرای خارجه ایران، روسیه، چین و وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان در این بیانیه مشترک، افغانستان را به حفظ سیاست خارجی دوستانه، رعایت قوانین بین المللی و همزیستی در هماهنگی با کشورهای همسایه و همه کشورهای جهان ترغیب و تاکید کردند که مرز صلح آمیز، باثبات و امن میان افغانستان و همسایگان آن حیاتی و به نفع همه طرف ها است.

در این بیانیه تاکید شده است: افغانستان باید بر فعالیت های فرامرزی غیرقانونی، نظارت و از آن جلوگیری کند و مسائل فرامرزی از جمله مساله آب با همسایگان را از طریق گفت وگو و مشورت به درستی رسیدگی کند.

دیپلمات های ارشد چهار کشور در ادامه از تمامی تلاش های دیپلماتیک برای تسهیل حل و فصل سیاسی مسائل افغانستان و ایفای نقش مثبت سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای و نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان و رایزنی های فرمت مسکو در این زمینه، حمایت کردند.

آنان همچنین آمادگی کشورهای خود را برای ادامه حمایت از صلح و بازسازی در افغانستان، انجام مبادلات اقتصادی و تجاری و نیز سرمایه گذاری با همکاری کشورهای منطقه و جامعه بین المللی در افغانستان اعلام کردند و از جامعه جهانی خواستند به ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان ادامه دهد.

وزرای خارجه ایران، روسیه، چین و وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان در ادامه با قدردانی از ایران و پاکستان به خاطر پذیرایی از میلیون ها افغان وهمچنین درخواست از جامعه بین المللی برای حمایت و کمک های لازم به این کشورها، تصمیم گرفتند هماهنگی در سطوح مختلف در مورد افغانستان را تقویت کنند.

این دومین نشست چهارجانبه میان روسیه، چین، ایران و پاکستان با محور افغانستان است.

 

برگزاری چهارمین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند

تشکیل دولت فراگیر در کابل، خواست صریح همسایگان افغانستان

تاکید همسایگان افغانستان بر ادامه کمک رسانی به این کشور

کلیدواژه