قوس 25, 1395 08:44 Asia/Kabul

مسئولان دولتی در ولایت هرات می گویند کشت و تولید مواد مخدر در این ولایت در مقایسه با سال قبل 32 درصد کاهش یافته‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،«غلام جیلانی دقیق» رئیس مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات افغانستان روزچهارشنبه در نشستی مطبوعاتی در این ولایت گفت، زمین تحت کشت خشخاش از 3 هزار هکتار در سال 1388 شمسی به 207 هکتار کاهش یافته است.

وی افزود، زمین هایی که هنوز در آنها کشت خشخاش انجام می شود در مناطقی است که گروه طالبان در آن حضور گسترده دارند و مردم را به کشت خشخاش تشویق می کنند.

جیلانی تصریح کرد، اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات با ایجاد برنامه هایی درراستای اگاهی بخشی به کشاورزان ومردم در شهرستانها اقدام به ازبین بردن زمین های کشت خشخاش کرده است و توانسته بسیاری از کشاورزان را به کشت  زعفران، دانه های روغنی و گندم تشویق کند.

دقیق گفت، درسال گذشته بیش از 2هزارو 883 کیلو مواد مخدر مختلف توسط نیروهای امنیتی کشف و ضبط شد و 324 قاچاقچی دستگیر و به دادگاه معرفی شدند.

پیش از این دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم در سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، تولید کشت خشخاش در سال 2016 در افغانستان ، 10 درصد و تولید تریاک 43 درصد افزایش داشته است.

این سازمان افزود، افزایش ناامنی و کاهش حمایت‌های بین‌المللی برای انجام عملیات مبارزه با مواد مخدر در افغانستان دلایل اصلی این افزایش شدید کشت خشخاش بوده است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی از هرات موجود است.

کلیدواژه