ثور 08, 1402 16:04 Asia/Kabul

کتاب فروشان در تخار می‌گویند به دلیل عدم مراجعه دانشجویان، مخصوصاً دانشجویان دختر برای خرید کتاب، بازار فروش آنان بی رونق شده است.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، کتاب فروشی فاضل، شاید سابقه‌دار ترین کتاب فروشی شهر تالقان باشد که بیش از یک دهه می‌شود در این ولایت فعالیت دارد اومی‌گوید بعد از سقوط نظام جمهوریت در بخش فروش کتاب مشتریان خود را از دست داده است.

به گفته او پائین بودن انگیزه آموزشی در میان جوانان، فقر اقتصادی، بیکاری و بسته بودن درب مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران بالاتر از کلاس ششم، از عوامل عمده سرد شدن بازار شان در بخش فروش کتاب شده است.

سید قدیم یکی دیگر از کتاب فروشان شهر تالقان می‌گوید تشویش و نگرانی اقتصادی و سیاسی سبب شده است تا جوانان علاقه‌مندیشأن را در بخش خرید کتاب و مرور آن از دست بدهند.

فرهنگیان اما دیدگاه متفاوتی دارند به باور آنان مسدود شدن درب مکاتب و دانشگاه‌ها تنها دلیل کم علاقه‌گی مردم به کتاب خوانی نیست، بلکه قید شدن فضای مطالعه و پایان آمدن انگیزه برای دانشجویان بازار خرید کتاب را آسیب زده است .

اما مسئولان وعده می‌دهند که با راه اندازی برنامه‌های مختلف فرهنگی به سوی عمیق سازی فرهنگ مطالعه می‌روند و از جوانان می‌خواهند که با استفاده از داشته های امکان فرهنگی و نهادهای آکادمیک به داشته های علمی شأن بی‌افزایند.

بی رونقی چاپ و نشر کتاب در ولایت ننگرهار‎

کلیدواژه