ثور 18, 1402 15:02 Asia/Kabul
  • طالبان: متعهد به حقابه ایران هستیم
    طالبان: متعهد به حقابه ایران هستیم

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان ضمن ابراز تمایل به افزایش همکاری های تهران - کابل، یک بار دیگر بر تعهد این گروه به رعایت حقابه ایران تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری، امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه  طالبان در مصاحبه ای اختصاصی با ایرنا، ضمن تاکید بر عزم افغانستان برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران گفت،  حقابه ایران را به رسمیت می شناسیم.

امیر خان متقی که به پاکستان سفر کرده است، در حاشیه همایش ویژه افغانستان در اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد در جمع خبرنگاران تصریح کرد، "افغانستان مصمم به توسعه روابط با کشور دوست و همسایه ایران به ویژه در حوزه‌های تجارت و همکاری های اقتصادی است.

سرپرست وزارت امور خارجه طالبان تاکید کرد، این کشور هرگز خواهان چالش با ایران بر سر آب و کمبود آب در این کشور نیست.

دیپلمات طالبان در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش بارش ها و افزایش ذخایر آبی ایران و افغانستان در سال جاری ابراز امیدواری کرد.

متقی با اشاره به تلاش ایران و افغانستان برای گسترش روابط بین دو کشور افزود، نگاه ما در افغانستان به مردم ایران نگاهی مثبت و پرمحبت است.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد از مقامات طالبان، موضوع حقابه بین افغانستان و ایران را حل شده توصیف کرده بود.

انعام الله سمنگانی معاون سخنگوی طالبان نیز گفته بود، "افغانستان به همه تعهداتی که از پیش در مورد حق آبه با جمهوری اسلامی ایران داشته، پایبند است."

بلال کریمی در اظهارات 25 آوریل خود بروز برخی مشکلات در اجرای  این معاهده را به خشکسالی و متعاقبا کم آب شدن هیرمند نسبت داده بود.

افغانستان در سال های اخیر با کاهش بارش ها و خشکسالی روبرو بوده است.

تاکید مجدد طالبان بر تعهد این گروه به رعایت حقابه ایران

کلیدواژه