ثور 25, 1402 17:12 Asia/Kabul
  • آوارگی بیش از دویست هزار تن از مردم افغانستان در پی حوادث طبیعی
    آوارگی بیش از دویست هزار تن از مردم افغانستان در پی حوادث طبیعی

حوادث طبیعی در افغانستان به آوارگی 220 هزار نفر از مردم این کشور در یکسال اخیر منجر شده است.

به گزارش رادیو دری، مرکز نظارت بر آوارگان داخلی  امروز دوشنبه در گزارشی تازه تعداد آوارگان در سال 2022 را 220 هزار نفر اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، تعداد آوارگان داخلی ناشی از منازعه در افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان در اوت 2021  از 723 هزار تن به 32 هزار تن در سال 2022 کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است، در آمار دسامبر سال 2022، تعداد آوارگان در افغانستان شش میلیون و ششصد هزار نفر اعلام شده است که دو سوم این تعداد بر اثر درگیری ها و مابقی به علت حوادث طبیعی ناگزیر به ترک خانه های خود شده اند.

به این ترتیب، افغانستان از نظر تعداد آوارگان داخلی پس از سوریه در رتبه دوم قرار دارد.

مرکز نظارت بر آوارگان داخلی شمار آوارگان داخلی در سراسر جهان در سال 2022 را 71.1 میلیون نفر اعلام کرد و افزود، این آمار در قیاس با مدت مشابه قبل 20 درصد افزایش یافته است.

براساس گزارش این سازمان، نزدیک به سه چهارم افراد در ده کشور جهان از جمله افغانستان به دلیل درگیری‌ها، آفات طبیعی و تغییرات اقلیمی آواره شده اند.

گفتنی است، دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در گزارش ماه  آوریل خود تاکید کرده بود، افغانستان، با سه سال خشک‌سالی، دوسال مشکلات شدید اقتصادی، پیامدهای دهه‌ها جنگ و حوادث طبیعی روبروست.

اوچا دیروز یکشنبه نیز در توییتی اعلام کرد، شمار خانواده‌هایی که در افغانستان با کمبود آب مواجهند، از 48 درصد در سال 2021 به 60 درصد در سال 2022 رسیده است.

از نظر بسیاری از کارشناسان، این بحران به افزایش تعداد آوارگان داخلی در افغانستان دامن می زند.

در این توییت آمده است، "تغییرات آب‌وهوایی دسترسی به آب را در سراسر افغانستان کاهش می‌دهد."

کلیدواژه