ثور 30, 1402 15:01 Asia/Kabul
  • استفاده از پهپادهای جدید جاسوسی آمریکا در افغانستان
    استفاده از پهپادهای جدید جاسوسی آمریکا در افغانستان

وزارت دفاع آمریکا در نظر دارد برای ادامه علمیات جاسوسی در افغانستان از نسل جدید هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند.

به گزارش رادیو دری، وزارت دفاع آمریکا -پنتاگون- برای افزایش پرواز‌های شناسایی بر فراز افغانستان قصد دارد تا ژوئن آینده آزمایش‌های تازه‌ای روی پهپادها (هواپیماهای بدون سرنشین) انجام دهد. 

نشریه دیفنس دیلی نوشت: «دفتر معاون وزارت دفاع آمریکا در امور سیاست‌گذاری گفته است پنتاگون در نظر دارد پلتفرم تازه‌ای روی پهپادهای ام کیو 9 ریپر که از پیشرفته‌ترین هواپیما‌های بدون سرنشین است ایجاد کند تا زمان بیشتری در آسمان باقی بمانند.»

این در حالی است که استفاده از پهپادهای جاسوسی آمریکا بر فراز افغانستان با اعتراض مسئولان حکومت سابق و طالبان که هیأت حاکمه جدید این کشور را تشکیل داده اند روبه‌رو شده است.

پس از خروج آمریکا از افغانستان در اسد 1400، فرماندهان آمریکایی خواهان آن شدند که برای ادامه یافتن مبارزه با تروریست‌ها و جلوگیری از تبدیل افغانستان به پناهگاه گروه‌های تروریستی، نظارت دائمی بر این کشور وجود داشته باشد.

با این حال به دلیل همکاری نکردن همسایگان افغانستان، آمریکا مجبور است پرواز‌های شناسایی بر فراز افغانستان را از پایگاه‌های خود در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و نیز پایگاه نظامی‌اش در عربستان سعودی انجام دهد اما بعد مسافت و نیاز به سوخت‌رسانی به پهپادها سبب شده است که پروازهای شناسایی کمتری صورت گیرد.

انتقاد طالبان از گشت زنی هواپیماهای بی سرنشین آمریکا در افغانستان

کلیدواژه