جوزا 06, 1402 14:52 Asia/Kabul
  • حقابه هیرمند؛ محور رایزنی کاظمی قمی با وزیر خارجه طالبان
    حقابه هیرمند؛ محور رایزنی کاظمی قمی با وزیر خارجه طالبان

سرپرست سفارت ایران در کابل با وزیر خارجه طالبان دیدار و درخصوص روابط ایران و افغانستان و حقآبه رودخانه هیرمند رایزنی کردند.

براساس معاهده هیرمند که در سال  ۱۹۷۲ به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل  ۸۲۰  میلیون متر مکعب در سال و در حدود  ۲۶  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

دولت قبلی افغانستان که ادعای تامین حق آبه ایران را داشت با احداث سد "کمال خان" در استان نیمروز بر روی رودخانه هیرمند، عملاً مانع از اجرای این پیمان شد که خسارتهای فراوانی را به زندگی انسانی، جانوری و گیاهی حوزه پیرامونی رودخانه هیرمند در خاک ایران بخصوص در استان  سیستان و بلوچستان  وارد کرد.

«حسن کاظمی قمی»  سرپرست سفارت ایران در افغانستان،  امروز ( شنبه) با «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش رادیو دری، تامین حقوق ایران از رودخانه هیرمند و  روابط دوجانبه از جمله موضوعاتی بود که متقی و کاظمی قمی درباره آن تبادل نظر کردند.

کاظمی قمی در این دیدار به ارائه مطالبی درخصوص مواضع جمهوری اسلامی ایران، در نشست دوحه پرداخت و گزارشی را از این نشست ارائه کرد.

در ادامه این دیدار، وزیر خارجه طالبان ضمن قدردانی از حمایت جمهوری اسلامی ایران در نشست دوحه، بر حل مسائل و مشکلات دو جانبه از طریق گفت‌وگو و تفاهم تاکید کرد. 

امیرعبداللهیان: مشکل حقابه هیرمند با بیانیه سیاسی حل نمی‌ شود

کلیدواژه