جوزا 06, 1402 17:24 Asia/Kabul
  • تاکید نمایندگان آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان
    تاکید نمایندگان آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

نمایندگان و فرستادگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی برای افغانستان در بیانیه‌ای مشترک خواستار ایجاد دولتی فراگیر و نماینده در این کشور شدند.

نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی برای افغانستان در بیانیه پایانی نشست دوروزه خود در عشق‌آباد ترکمنستان، بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و لغو محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران در این کشور تأکید کردند.

چهارمین نشست در قالب نمایندگان و فرستادگان ویژه اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی برای افغانستان در تاریخ 25 و 26 می (4 و 5  جوزا) در عشق‌آباد برگزار شد.

بر اساس اطلاعیه منتشرشده توسط نمایندگی اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی، این نشست فرصتی را برای تبادل نظر عمیق در مورد تحولات و وضعیت اقتصادی افغانستان فراهم کرد و اجازه داد در مورد ادامه همکاری در کمک به مردم افغانستان و تشدید همکاری‌ها در زمینه‌های مورد علاقه مشترک بحث شود.

در جریان این دیدار، آنها همچنین با رزا اوتونبایوا، رئیس نمایندگی سازمان ملل در افغانستان و از طریق تماس ویدئویی با ملیندا گود، رئیس بانک جهانی برای افغانستان، و همچنین آندری میخنو، رئیس بانک جهانی برای قزاقستان، تبادل نظر کردند.

شرکت‌کنندگان در این بیانیه ضمن تکرار تعهد خود برای برقراری ثبات، صلح و رفاه در افغانستان، بر اهمیت ایجاد یک دولت فراگیر و نماینده و حمایت از حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی اقتصادی و فرهنگی همه افغان‌ها تأکید کردند.

بیانیه همچنین نسبت به وضعیت حقوق‌بشری و اقتصادی و بشردوستانه افغانستان از طالبان خواستند تمام ممنوعیت‌های دختران و زنان افغان را که حقوق آنها را برای تحصیل، کار و مشارکت در زندگی عمومی محدود می‌کند، لغو کنند.

بر اساس بیانیه منتشرشده، طرف‌ها همچنین در مورد چشم‌انداز و چالش‌های برقراری ثبات اقتصادی و بازسازی افغانستان و همچنین لزوم ایجاد شرایط مساعد برای فعالیت‌های اقتصادی، بخش مالی و بانکی و احیای زیرساخت‌های اجتماعی ـ اقتصادی در افغانستان گفتگو کردند؛ مسائلی که زمینه ارائه کمک‌های بیشتر جامعه جهانی را ممکن می‌سازد.

تشکیل دولت فراگیر راه حل مشکلات کنونی افغانستان است

کلیدواژه