جوزا 09, 1402 12:56 Asia/Kabul
  • مخالفت کشورهای آسیای مرکزی با طرح‌ طالبان برای برداشت آب از آمودریا
    مخالفت کشورهای آسیای مرکزی با طرح‌ طالبان برای برداشت آب از آمودریا

کشورهای آسیای مرکزی در نشستی با طرح حکومت طالبان برای برداشت آب از رودخانه "آمودریا" مخالفت کردند.

طالبان در حال احداث یک کانال بزرگ "قوش تپه" در ولایت بلخ از منابع آبی رودخانه فرامرزی آمودریا است طرحی که اجرای آن، به کمبود آب در ترکمنستان و ازبکستان منجر می شود.آمودریا پرآب‌ترین رود آسیای مرکزی است که از کوه‌های پامیر سرچشمه می گیرد و حدود یک هزار و ۱۲۶ کیلومتر از آن در قسمت مرزهای شمالی افغانستان با تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان جاری است.

بخش‌هایی از آمودریا قابل کشتیرانی است و در سواحل آن، شیرخان بندر و بندر حیرتان قرار گرفته است که کالاهای صادراتی یا وارداتی افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی از این طریق مبادله می‌شود.در زبان اوستایی و پارسی باستان و زبان کنونی تاجیکی، به رود ، دریا می‌گویند.

به گزارش رادیو دری، شرکت کنندگان در نشست مشترک نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی در عشق آباد، با بررسی مسایل اشتراک منابع آبی و در نظر گرفتن منافع کشورهای منطقه، حکومت طالبان خواستند در استفاده از منابع طبیعی مشترک، به قوانین بین المللی پایبند باشد.

جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی به کشورهای همسایه از دیگر خواسته های سران آسیای مرکزی در نشست عشق آباد بود.

همچنین در این نشست از مقامات طالبان خواسته شد، در زمینه ایجاد یک حکومت فراگیر، احترام به حقوق و آزادی های شهروندان به ویژه زنان خواسته های جامعه جهانی را برآورده سازند.

طالبان: استفاده از آب «آمو دریا» حق افغانستان است

 

کلیدواژه