جوزا 19, 1402 10:23 Asia/Kabul
  • واکنش ها به انفجار در ولایت بدخشان افغانستان
    واکنش ها به انفجار در ولایت بدخشان افغانستان

انفجار در ولایت بدخشان افغانستان با واکنش های گسترده داخلی و خارجی روبرو شده است.

براثر انفجار دیروز پنجشنبه در مراسم فاتحه خوانی "نثار احمد احمدی"، معاون پیشین ولایت بدخشان که در مسجد نبوی شهر فیض آباد رخ داد،حداقل 17 نفر کشته و شمار بیشتری مجروح شدند.

نثار احمد احمدی معاون پیشین ولایت بدخشان سه روز پیش در حمله تروریستی عناصر داعشی کشته شده بود.

در حمله تروریستی دیروز در مراسم گرامیداشت احمدی هم شماری از مسئولان محلی،نیروهای امنیتی و شهروندان بی گناه کشته شدند.

هر چند مسئولیت انفجار دیروز را هنوز فرد یا گروهی برعهده نگرفته است، اما احتمال می‌رود مسئولیت این انفجار را نیز داعش برعهده بگیرد.

داعش در دوسال گذشته که طالبان دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفته ،مجری بیشتر حملات تروریستی در مناطق مختلف افغانستان بوده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی حکومت طالبان در توییتی، این انفجار را «کار دشمنان اسلام» خوانده و بر پی‌گرد عاملان آن تاکید کرد.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) هم در واکنش به این انفجار، در توییتی نوشت: «گزارش‌ها از کشته و زخمی‌شدن غیرنظامیان در  حمله به مسجد در فیض‌آباد، عمیقا نگران‌کننده است».

یوناما همچنین نوشته است: «سازمان ملل این حمله و موج اخیر حملات وحشتناک در افغانستان را قویا محکوم می‌کند»

.نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که این حملات «نشان‌دهنده‌ی بی‌اعتنایی کامل به زندگی شهروندان افغان است». 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم با محکومیت این انفجار، آن را تروریستی خواند و گفت که حملات تروریستی و کور به مردم عادی و شهروندان بی‌گناه خاصه در اماکن دینی و مذهبی، هیچ نسبتی با آموزه‌های دین مبین اسلام ندارد و محکوم است. 

توماس وست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان نیز در توییتر این حمله تروریستی را محکوم کرد.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان هم در پیام های جداگانه این حمله را محکوم کرده و آن را «یک اقدام تروریستی و خلاف تمام موازین انسانی و اسلامی» دانستند.باوجود ادعای طالبان درباره تامین امنیت نسبی در افغانستان، مناطق مختلف این کشور همچنان صحنه حملات تروریستی و کشتار شهروندان عادی است.

برخی معتقدند :یکجانبه گرایی طالبان و مخالفت این گروه با تشکیل دولت فراگیر و نقض حقوق شهروندان مهمترین مانع برقراری ثبات و امنیتی در این کشور است .

تلفات انفجار در بدخشان؛ شمار کشته‌ها و زخمی‌ها به 65 تن رسید

کلیدواژه