یک نهاد آمریکایی: گروه‌های تروریستی در افغانستان، آزادی عمل بیشتری یافته‌اند
(last modified 1402-03-27T05:12:00+00:00 )
جوزا 27, 1402 09:42 Asia/Kabul
  • یک نهاد آمریکایی: گروه‌های تروریستی در افغانستان، آزادی عمل بیشتری یافته‌اند
    یک نهاد آمریکایی: گروه‌های تروریستی در افغانستان، آزادی عمل بیشتری یافته‌اند

نهاد امریکایی سوفان (TSC) وضعیت افغانستان را به دوره پیش از ۱۱ سپتامبر تشبیه و ادعاکرد: از زمان روی کار آمدن طالبان، گروه‌های تروریستی در این کشور آزادی بیشتری دارند.

به گزارش رادیو دری، نهاد امریکایی سوفان که یک سازمان مستقل امریکایی برای پژوهش درباره سیاست خارجی است، با اشاره به گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل در مورد روابط طالبان و گروه‌های تروریستی اظهار کرد: اکنون حملات داعش، پیچیده‌تر شده و گروه‌های تروریستی در افغانستان، آزادی بیشتری برای مانور دارند.

سوفان تصریح کرده است امروز داعش در افغانستان در حال شبکه‌ای‌تر شدن و کار روی اردوگاه‌های آموزشی است، القاعده در این کشور، تقویت شده‌ و ارتباط با تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌‌پی) محکم شده است و بعید به ‌نظر می‌رسد که طالبان بتواند داعش را به‌طور کامل در افغانستان از بین ببرد.

این نهاد مستقل آمریکایی اضافه کرد: به نظر می‌رسد با کاهش تعداد حملات جهادی و تلفات در کشورهای غربی، احساس رضایت فزاینده‌ای نزد آنان به‌وجود آمده است، در حالی‌که جنگ در اوکراین، حاکمیت طالبان در افغانستان و گزارش‌های مربوط به گروه‌بندی مجدد داعش احتمالاً بر چشم‌انداز وحشت در غرب تأثیر خواهد گذاشت.

سوفان اضافه کرد: در حالی که تهدید تروریسم به تکامل خود با اشکال جدید ادامه می‌دهد، مبارزه با تروریسم برای بسیاری از کشورهای غربی که روی رقابت با قدرت‌های بزرگ از جمله چین و جنگ اوکراین تمرکز دارند، از نظر خط‌مشی و تخصیص منابع به اولویت دوم تنزیل یافته است که این وضعیت یادآور دوره پیش از ۱۱ سپتامبر است، زمانی‌که تهدیدهای تروریستی در کشورهای درگیر جنگ نادیده گرفته و تصور می‌شد که قابل مهار هستند.

 براساس گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد، طالبان برخلاف تعهدشان به ارتباط با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده ادامه داده‌اند.

اسناد پنتاگون: افغانستان به صحنه هماهنگی داعش تبدیل شده است

هشدار شهبار شریف درباره فعالیت طیفی از گروههای تروریستی در افغانستان

سخنگوی طالبان: داعش دیگر تهدید بزرگی برای افغانستان نیست

کلیدواژه