جوزا 27, 1402 17:02 Asia/Kabul
  • تا زمانی که خواسته های جامعه جهانی و مردم افغانستان برآورده نشود حکومت طالبان به رسمیت شناخته نمی شود

رئیس حزب بیداری ملت افغانستان تاکید کرد: تا زمانی که خواسته های مشخص جامعه جهانی و مردم افغانستان برآورده نشود، در افغانستان حکومت مشروع ایجاد نمی شود و کسی هم حکومت فعلی را به رسمیت نمی شناسد.

عبدالمقصود حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به برگزاری نشست سه روزه اسلو در مورد افغانستان که شرکت کنندگان در آن از نمایندگان حکومت طالبان خواستند به تعهدات خود در مورد لغو محدودیت ها علیه زنان، تشکیل حکومت فراگیر و مبارزه با هراس افکنان در خاک افغانستان عمل کنند، گفت: طالبان تاکنون توجهی به این مطالبات نکرده اند و به نظر نمی رسد نشست اسلو هم نتیجه خاصی داشته باشد.

وی اظهار داشت: از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان خواسته های جامعه جهانی و مردم این کشور در نشست های بین المللی مشترک بوده از جمله تشکیل حکومت فراگیر با حضور تمام اقوام و گروه ها، باز شدن درهای مدارس دخترانه، اجازه تحصیل به دختران در دانشگاه ها و اجازه کار به زنان و دختران. اما حکومت طالبان تا کنون گامی در جهت عمل به این خواسته ها برنداشته و زنان در افغانستان نه تنها اجازه کار در بیرون را ندارند بلکه بدون محرم نمی توانند حتی از خانه بیرون بروند.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان اعلام می کنند حکومت موجود فراگیر است و تمام اقوام افغانستان در آن حضور دارند و حقوق زنان هم بر اساس اصول اسلامی به آنان داده شده اما اگر افرادی از اقوام مختلف افغانستان به غیر از قوم پشتون در حکومت حضور دارند، بیشتر کسانی هستند که قبلا عضو گروه طالبان بوده اند و از احزاب دیگر کسی حضور ندارد، بیشتر پشتون هایی هم که در حکومت طالبان حضور دارند عضو این گروه بوده اند. در بین پشتون ها هم سیاستمداران آگاه و با تجربه ای هستند که در حکومت های مختلف کار کرده اند اما آن ها هم در حکومت طالبان حضور ندارند، احزاب مختلفی هم که در افغانستان فعالیت داشتند در این حکومت جایی ندارند.

حسن زاده عنوان کرد: حقوق زنان و دختران هم خلاف ادعای طالبان با محدودیت هایی مواجه شده و همه این مسایل سبب شده حکومت طالبان از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشود و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود و حکومت هم به رسمیت شناخته نشود تاوان آن را مردم افغانستان خواهند پرداخت.

رئیس حزب بیداری ملت افغانستان بیان داشت: به این ترتیب مردم افغانستان تحت حکومتی زندگی می کنند که به رسمیت شناخته نشده است، قانون اساسی قبلی به حالت تعلیق قرار گرفته و طالبان قانون جدیدی را تصویب نکرده اند. تا زمانی هم که قانون تصویب نشود سرمایه گذاران در افغانستان سرمایه گذاری نمی کنند، وقتی که قانون اساسی وجود نداشته باشد دیگر قوانین هم وجود نخواهد داشت، این کمبودی است که باید برطرف شود.

این کارشناس افغان گفت: با این اوصاف به نظر می رسد نشست اسلو در مورد افغانستان هم مانند دیگر نشست هایی که در گذشته برگزار شده نتیجه خاصی نخواهد داشت زیرا تا زمانی که خواسته های مشخص جامعه جهانی و مردم افغانستان برآورده نشود، نه در افغانستان حکومت مشروع ایجاد می شود و نه کسی این حکومت را به رسمیت می شناسد.

وی اضافه کرد: مشروعیت حکومت ها از طرف مردم اعطا می شود به گونه ای که یا به صورت مستقیم در انتخابات شرکت می کنند و یا نمایندگان مردم رئیس دولت را انتخاب می کنند که در حال حاضر هیچ کدام از این موارد در افغانستان عملی نشده و طالبان باید از این وضعیت عبور کنند تا بتوانند مشروعیت داخلی و بین المللی کسب کنند.

 

کلیدواژه