جوزا 29, 1402 16:30 Asia/Kabul
  • تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان علیه زنان بر اقتصاد افغانستان
    تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان علیه زنان بر اقتصاد افغانستان

بانک جهانی در گزارش سالانه زیر نام «زنان، تجارت و قانون» افغانستان را در میان کشورهای جا داده است که زنان در آن کم‌ترین سهم را در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش بازرگانی دارند.

به گزارش رادیو دری، در گزارش بانک جهانی آمده است که تغییر نظام، وضع محدودیت‌ها بر کار و آموزش زنان و مسایل دیگر نه تنها بر اقتصاد افغانستان اثر منفی گذاشته، بل رفاه مردم به ویژه زنان و دختران را نیز آسیب رسانده است.

افزون بر افغانستان، چاد، گینه نو، مالی، نایجریا، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه و یمن از کشورهای دیگر اند که در این گزارش بانک جهانی جا  گرفته‌اند.

در گزارش آمده است: «اداره موقت طالبان رهنمودها و احکامی را صادر کرد که آزادی حرکت و توانایی زنان برای یافتن شغل را محدود ساخت. این تغییر نظام در کشور هم بر اقتصاد کشور و هم بر رفاه مردم به ویژه زنان و دختران تاثیر منفی گذاشته است.»

بربنیاد این گزارش ایران، قطر، سودان، یمن و نوار غزه پس از افغانستان کم‌ترین امتیاز را کسب کرده‌اند.

در همین حال، وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته است که تلاش می‌شود تا از زنان و دختران در بخش‌های اقتصادی کشور پشتیبانی شود.

پیش از این، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته است که بیش از۵۰ هزار شرکت به گونه‌ی غیررسمی در کشور از سوی زنان اداره می‌شوند که از این میان، ۵هزار شرکت به گونه رسمی فعالیت دارند.

بانک جهانی: اقتصاد جهانی در معرض خطر رکود است

کلیدواژه