سرطان 11, 1402 15:10 Asia/Kabul
  • عفو بین الملل: اقدامات طالبان در برابر زنان افغان «جنایت علیه بشریت» است
    عفو بین الملل: اقدامات طالبان در برابر زنان افغان «جنایت علیه بشریت» است

سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر در واکنش به محدودیت‌های طالبان بر زنان افغانستان، گفته که این اقدامات طالبان «جنایت علیه بشریت» است.

به گزارش رادیو دری، عفو بین الملل روز گذشته در توئیترش نوشت که اقدامات طالبان علیه زنان و دختران در افغانستان را می‌توان جنایت علیه بشریت محسوب کرد.

این سازمان گفته است که زندگی دختران و زنان در افغانستان بر اساس جنسیت با آزار و اذیت روبرو اند و آنان از حقوق و آزادی‌های اساسی شان محروم شده‌اند.

عفو بین‌الملل گفته است: «زنان و دختران از حقوق و آزادی‌های اساسی شان محروم هستند. آنها دیگر اجازه فعالیت و مشارکت در زندگی عمومی و عرصه سیاسی را ندارند. صدایشان خاموش شد و رویاهایشان نابود شد و فرصت‌های آموزشی و پیشرفت حرفه‌ای از آنان سلب شده، از پوشیدن لباس و تردد آزادانه منع شدند و آنان به سایه هایشان محدود شدند.»

به گفته منبع، در حال حاضر، هر صحبتی در مورد سرپیچی زنان و دختران در افغانستان با دهشت و خشونت پاسخ داده می‌شود.

این سازمان گفته است: «بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بی‌توجهی آشکار به حقوق اساسی آنها امری عادی است. اقدامات طالبان را می‌توان جنایت علیه بشریت برشمرد. اکنون زمان آن است که جامعه بین‌المللی وارد عمل شود و عدالت و پاسخگویی جای این (موارد) را بگیرد.»

این سازمان تاکید کرده که زنان و دختران افغان سزاوار یک زندگی بهتر، عدالت و برابری استند، نه اینکه آنان بر اساس جنیست سزاوار آزار و اذیت باشند.

 

 

کلیدواژه