سرطان 13, 1402 18:01 Asia/Kabul
  • سازمان شانگهای: تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، حیاتی است
    سازمان شانگهای: تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، حیاتی است

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان را حیاتی خواندند و از استقلال،یکپارچگی و صلح و دموکراسی در افغانستان حمایت کردند.

به گزارش رادیو دری؛ در پایان بیست و سومین نشست کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که امروز به ریاست هند و به صورت مجازی برگزار شد، اعضای این سازمان در بیانیه ای تاکید کردند: تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان که شامل نمایندگان همه گروه های قومی، مذهبی و سیاسی این کشور باشد، حیاتی است.

در بیانیه سازمان شانگهای تصریح شده است: کشورهای عضو بر این باورند که یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ و تقویت امنیت و ثبات در فضای سازمان همکاری شانگهای، حل و فصل سریع اوضاع در افغانستان است.

اعضای شانگهای با اعلام حمایت از افغانستان مستقل، بی طرف، یکپارچه، دموکراتیک، صلح آمیز و عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر، ادامه تلاش ها برای کمک رسانی به مردم افغانستان را خواستار شدند.

این بیانیه می افزاید: کشورهای عضو، با تأکید بر اهمیت سال‌ها میهمان نوازی و کمک مؤثر کشورهای منطقه و همسایه به افغانستان و پناهجویان افغان، تلاش‌های فعال جامعه بین‌المللی را برای تسهیل بازگشت شایسته، ایمن و پایدار آنها به افغانستان مهم می‌دانند.

نشست مجازی رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی هند و با حضور ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و رهبران چهار کشور آسیای مرکزی برگزار شد.

در این دوره از اجلاس سازمان شانگهای، ایران به عنوان نهمین کشور به عضویت دائم این سازمان درآمد.

"سازمان همکاری شانگهای می‌تواند به صلح و ثبات افغانستان کمک کند"

احیای گروه تماس افغانستان در سازمان همکاری شانگهای

 ایران عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شد

کلیدواژه