سرطان 17, 1402 15:00 Asia/Kabul
  • عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای جبهه ضد امریکایی را در منطقه تقویت کرد

کارشناس تاجیکستانی گفت: عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای جبهه ضد غربی و ضد امریکایی را در منطقه به صورت آشکار تقویت کرد.

محمد هاشم نیک ورز در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: اعلام عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای از موضوعات مهم نشست اخیر این سازمان در دهلی نو بود و این نشانه تقویت جایگاه ایران و تضعیف جایگاه امریکا در منطقه است.

وی یاد آور شد: روند عضویت دائم ایران در این سازمان بین المللی از دو سال قبل و در نشست سران شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد و پذیرفته شدن ایران به عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای از یکسو امتیازی برای دولت آقای رئیسی بود که سیاست تعامل با همسایگان را اعلام کرده و دنبال می کند و از سوی دیگر با توجه به توانمندی های مختلف اقتصادی، امنیتی و پیشینه تاریخی و تمدنی ایران و جایگاه خاصی که در میان اعضای شانگهای، کشورهای منطقه و جهان دارد به غنا و گسترش فعالیت های این سازمان افزوده خواهد شد.

این کارشناس تاجیکستانی عنوان کرد: یک نکته جالب در این زمینه آن بود که خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت: ایران در روز ملی امریکا به عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شد که هرچند حرکتی نمادین بود اما نشان می دهد که از یک طرف جایگاه ایران تا چه حد در میان کشورهای منطقه تقویت شده و از طرف دیگر امریکا که مخالف سازمان شانگهای و قدرت گرفتن کشورهای منطقه است تا چه میزان دچار ضعف شده است.

نیک ورز افزود: پذیرفته شدن ایران به عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای یک معامله برد-برد بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری شانگهای بود که هر دو طرف از آن استقبال می کنند و منفعت می برند ضمن اینکه با عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای جبهه ضد غربی و ضد امریکایی در منطقه به صورت آشکار تقویت شد.

 

کلیدواژه