سرطان 19, 1402 09:04 Asia/Kabul
  • گشایش مسیر ترانزیتی لانژو - حیرتان،راهی به سوی توسعه افغانستان
    گشایش مسیر ترانزیتی لانژو - حیرتان،راهی به سوی توسعه افغانستان

رسانه‌های چینی و افغانستانی، بهره برداری از مسیر ترانزیتی چین به افغانستان را در توسعه افغانستان مهم ارزیابی کردند.

به گزارش رادیو دری؛ رسانه‌های چین و افغانستان با اشاره به عبور اولین قطار باری از چین به سمت شهر حیرتان افغانستان اعلام کردند: افتتاح این مسیر در چارچوب ابتکار کمربند و جاده می‌تواند نقشی مهم در توسعه اقتصادی افغانستان ایفا کند.

رسانه های افغانستانی در این باره نوشتند که افتتاح این مسیر باری از چین به افغانستان، سبب سهولت انتقال اقلام موردنیاز بازرگان کشورهای این مسیر می شود.

«عبدالسمیع درانی» سخنگوی اداره راه‌آهن افغانستان هم در این زمینه گفت: با توسعه روابط تجاری بین افغانستان و چین، مسیر راه آهن می تواند گزینه خوبی نسبت به مسیر آبی باشد.

«قطب‌الدین یعقوبی» کارشناس مسایل اقتصادی افغانستان نیز اظهار کرد: حرکت قطار باری چین که به سمت افغانستان در صورتی که به طور دائم انجام گیرد، می تواند در توسعه اقتصاد افغانستان نقش مهمی ایفا کند.

«عبدالجبار صافی» کارشناس دیگر مسایل اقتصادی افغانستان نیز گفته است: انتقال بارهای تجاری از طریق راه آهن چین-افغانستان می تواند در بخش صادرات و وارادات، به افغانستان کمک کند.

طرح جاده ابریشم جدید به عنوان  کمربند و جاده، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از۶۰ کشور جهان است که از سوی «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در سال 2013 مطرح  و با سرمایه گذاری حدود هزار میلیارد دلار آغاز شده است.

پکن در ادامه طرح کمربند و جاده روز چهارشنبه گذشته یک قطار باری شامل ۳۹ کانتینر از قطعات خودرو، مبلمان، لوازم اداری و تجهیزات مکانیکی را به ارزش ۱/۵ میلیون دلار از شهر لانژو مرکز استان گانسو در شمال غرب چین به سمت بندر حیرتان ارسال کرد.

علاقمندی طالبان به اتصال افغانستان به مسیر کمربند و جاده چین

افغانستان تجارت با چین را تقویت می‌کند

تجارت افغانستان و چین از طریق یک مسیر زمینی جدید

کلیدواژه