سرطان 23, 1402 11:28 Asia/Kabul
  • همایش «بررسی مبارزات سیاسی اجتماعی علامه شهید بلخی؛ درسها و پیامها» در مشهد مقدس
    همایش «بررسی مبارزات سیاسی اجتماعی علامه شهید بلخی؛ درسها و پیامها» در مشهد مقدس

به مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت علامه شهید سید اسماعیل بلخی(ره)، همایش «بررسی مبارزات سیاسی اجتماعی علامه شهید بلخی؛ درسها و پیامها» عصر روز پنجشنبه (۲۲ سرطان/تیر) از سوی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در مشهد مقدس با حضور شخصیت های برجسته فرهنگی، اجتماعی، رسانه ای، اقتصادی و سیاسی افغانستانی مقیم این شهر در حسینیه شهید مصباح برگزار گردید.

به گزارش بصیراحمد حسین زاده خبرنگار رادیو دری، در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید عیسی حسینی مزاری؛ رئیس کل مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان گفت: شهید علامه بلخی شخصیتی دینی و با محوریت آن به مبارزات علیه ظلم و ستم به پا خواست.

همایش «بررسی مبارزات سیاسی اجتماعی علامه شهید بلخی؛ درسها و پیامها» در مشهد مقدس

وی با بیان این که شهید بلخی زبان گویا و قلمی رسا داشت، افزود: ایشان باتوجه به انگیزه دینی و باتوجه به اندیشه آسمانی و الهی عمل خیلی جدی داشت. عالمی نبود که فقط با زبان کار بکند. او در صحنه حضور جدی و انقلابی داشت.

رئیس کل مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان با اشاره به علمایی که زبان، قلم و عمل دارند، اما عمل آن ها انقلابی نیست، تاکید کرد: شهید بلخی با یک چنین وضعیتی و در شرایطی بسیار خفقان در زمان ظاهرخان، بخصوص در سطح مردم تشیع که خیلی مردم در اذیت و آزار جدی به سر می بردند، شهید بلخی در صحنه حضور پیدا کرد. البته مبارزات شهید بلخی اختصاصی به یک قوم نداشت بلکه مبارزات شهید بلخی مبارزات ملی بود.

حسینی مزاری با بیان این که من معتقدم شهید بلخی یک شهید ملی است، اظهار داشت: از این شهید بایستی همه اقوام افغانستان، پیروان همه مذاهب متکلمین به همه زبان های کشور، از این شخصیت باید تبعیت داشته باشند و به هر حال تکریم بکنند.

رئیس کل مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان با تاکید بر این که شهید بلخی در شرایط آرام و با امکانات در صحنه حضور نداشت، گفت: ایشان در صحنه با سختی ها مبارزه کرد، با دشواری ها مجاهدت کرد و دستگیر شد. شهید قبل از زندان همان بود که 14 سال زندان. شهید بلخی همان شهید بلخی قبل از زندان بود و شاید 14 سال زندان باعث پخته تر شدن شهید بلخی شد. 

وی در ادامه افزود: چه از نظر فکر و اندیشه، چه از نظر عمل و چه از نظر طرح و برنامه ای که به هرحال برای آینده ملت و مردم در راستای نجات ملت و مردم داشت و بعد از زندان هم شهید بلخی همان شهید بلخی بود. کمترین تردیدی نه تنها در اراده شهید بلخی ایجاد نشد بله قویتر و قدرتمندتر در صحنه بود و عمل کرد اینجاست که ما امروز در افغانستان در سطح علما و اندیشمندان الگوی مناسبی داریم. شهید بلخی که در عرصه های دینی و مذهبی مبارزاتی سیاسی حضور جدی دارد.

رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا) باتوجه به شرایط جهان اسلام و کشور افغانستان از طیف علما و حوزه خواست تا ازاین شخصیت بهره برداری صورت بگیرد و تاکید کرد که نسل کنونی ما باید متاسی از این شخصیت ملی در داخل افغانستان شوند.

پیام خانواده شهید بلخی: بزرگترین دغدغه آن علامه شهید اختلاف در امت اسلامی بود

کلیدواژه