سرطان 22, 1402 18:09 Asia/Kabul
  • پیام خانواده شهید بلخی: بزرگترین دغدغه آن علامه شهید اختلاف در امت اسلامی بود
    پیام خانواده شهید بلخی: بزرگترین دغدغه آن علامه شهید اختلاف در امت اسلامی بود

خانوادۀ علامه شهید سید اسماعیل بلخی(ره) در آستانه پنجاه و پنجمین سالگرد شهادت او، در پیامی یاد این بزرگمرد تاریخ معاصر افغانستان را گرامی داشته‌اند.

به گزارش رادیو دری؛ خانواده شهید بلخی در بخشی از این پیام، بزرگترین دغدغۀ فکری او را، اختلاف در امت اسلامی و کل بشریت دانسته و تصریح کرده اند: بر همین اساس، او «اصلاح ذات البین» را سرلوحۀ کردار خود قرار می‌دهد، با هندو و یهود و مسلمان یکسان برخورد می‌کند و شیعه و سنی، تاجیک و پشتون، سید و هزاره و سایر اقوام در نظر او یکی هستند.

در این پیام آمده است: اگر امروز بعد از نیم قرن هنوز نام بلخی در ضمیر مردم شریف افغانستان جای دارد، خواست و پاداش خدای عدالت و صداقت است تا نام انسان‌هایی که در راه حق و برای عدالت از خود می‌گذرند، تا ابد جاودان بماند و آتش عدالتخواهی هرگز خاموش نشود.

خانواده شهید بلخی با بیان اینکه این علامه شهید در راه برپایی عدالت و صداقت گام برداشت و مردانه از شهرت و منفعت زندگی خود گذشت افزوده اند: شهید بلخی، پانزده سال محبس را در سیاه چال‌های بیدادگران زمان طی کرد، اما خاموش نشد و نوای رسایش لرزه بر کاخ ظلم و ستم افکند.

این پیام، یادآور شده است که بلخی اگر از عدالت می‌گوید، خود به عدل رفتار می‌کند و در بینش جهان شمول بلخی و دیدگاه معرفتی او، اصل، بشریت است.

شهید سیداسماعیل بلخی روحانی شاعر و فعال سیاسی و از پیشگامان نهضت اسلامی افغانستان است که عمر خود را در راه آزادی و آبادی افغانستان به مجاهدت و مبارزه گذراند.

آن علامه مجاهد سرانجام در 24 سرطان سال 1347 دعوت حق را لبیک گفت.

مردمی بودن به معنای واقعی از مهمترین ویژگی های شهید سید اسماعیل بلخی بود

برگزاری سمینار بررسی اندیشه‌های شهید «اسماعیل بلخی» در مشهد

کلیدواژه