سرطان 24, 1402 13:08 Asia/Kabul
  • طالبان و جامعه جهانی اقدام عملی در رابطه با توسعه کشت جایگزین خشخاش در افغانستان نکرده اند

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: حکومت طالبان و جامعه جهانی اقدام عملی در رابطه با توسعه کشت جایگزین خشخاش و حمایت از کشاورزان افغانستانی در این زمینه نکرده اند.

سید حسن حسینی مسوول دفتر خبرگزاری صدای افغان در مشهد در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: اگرچه حکومت نوپای طالبان بیش از یک سال قبل کشت و تولید مواد مخدر را در افغانستان ممنوع اعلام کرده و برخی گزارش ها در مورد کاهش کشت این مواد هم منتشر شده اما کشت جایگزین خاصی برای آن معرفی نشده و حمایت های لازم نیز از کشاورزانی که اقدام به کشت مواد مخدر می کردند، نشده است. جامعه جهانی هم هیچ استراتژی و برنامه ای برای کمک به کشاورزان افغان در زمینه کشت جایگزین و یا حمایت های مالی از آن ها نداشته است.

وی افزود: بسیاری از روستا نشینان افغانستان هم به دلیل شرایط نامساعد زندگی و ممنوع شدن کشتی که از آن امرار معاش می کردند، نبود جایگزین مناسب برای آن دست به مهاجرت زده اند و این، هم برای مردم افغانستان، هم برای حکومت طالبان و هم برای جامعه جهانی مشکل ساز شده است.

به گفته این کارشناس افغان حکومت طالبان تا کنون نه تنها در بحث مبارزه با مواد مخدر بلکه در بسیاری از بخش های حکومت داری با چالش مواجه بوده و اعلام ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان در حالیکه جایگزینی هم برای آن معرفی نشده، باعث مشکلات بسیاری در میان مردم هم شده است.

حسینی عنوان کرد: با گذشت حدود دو سال از حکومت طالبان هنوز مهاجرت از افغانستان به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی ادامه دارد و این نشان می دهد که علاوه بر افرادی که در نظام پیشین بودند و به دلایل امنیتی و حفظ جان خود مهاجرت کردند، بسیاری از مردم هم به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی دست به مهاجرت زده اند و به نظر می رسد که یکی از دلایل این موضوع هم ممنوعیت کشت مواد مخدر باشد آن هم به این خاطر که حکومت طالبان کشت جایگزین معرفی نکرده و حمایتی از کشاورزانی که از گذشته ها با کشت این مواد امرار معاش می کردند، نکرده است.

وی در عین حال گفت: البته موضوع مواد مخدر تنها مربوط به افغانستان نیست، کشورهای دیگر و از جمله کشورهای غربی هم از آن متاثر می شوند، بناراین آن ها باید استراتژی دقیقی را روی دست می گرفتند، کشت جایگزین معرفی می کردند و حمایت های مالی نیز از مردم و کشاورزان افغانستانی می کردند.     

این کارشناس افغان گفت: طالبان هم فقط اعلام کرده اند که کشاورزان می توانند به جای مواد مخدر گندم بکارند در حالیکه کشت گندم هزینه بسیار بیشتر و درآمد بسیار کمتر نسبت به کشت خشخاش دارد و به دلیل فقر گسترده ای که اتفاق افتاده کشاورزان توان مالی برای فراهم کردن شرایط کشت گندم را ندارند و این سبب شده که کشاورزان اقدام به مهاجرت از روستاها به شهرهای افغانستان و یا کشورهای دیگر کنند.

وی اضافه کرد: به این ترتیب بی برنامگی حکومت طالبان و جامعه جهانی در در مورد این موضوع و دیگر مسایل افغانستان باعث شدت گرفتن پدیده مهاجرت از افغانستان شده که آثار آن دامنگیر جامعه جهانی شده است.

 

 

کلیدواژه