اسد 08, 1402 13:24 Asia/Kabul
  • تحلیل- عملکرد طالبان در مراسم محرم؛ از ادعای تامین امنیت تا تیراندازی به عزاداران
    تحلیل- عملکرد طالبان در مراسم محرم؛ از ادعای تامین امنیت تا تیراندازی به عزاداران

شهادت عزاداران حسینی غزنی در تیراندازی نیروهای طالبان بازتاب گسترده ای در افغانستان و محافل منطقه ای و بین المللی داشته است.

به گزارش رادیو دری؛ آمارهای ضد و نقیض از شمار شهدای تیراندازی طالبان بر عزاداران حسینی در شهر غزنی افغانستان گزارش شده است.

بخش عمده گزارش‌ها حاکی است که در تیراندازی نیروهای طالبان دست‌کم چهار نفر شهید و چندین نفر زخمی شده‌اند. همزمان برخی رسانه‌ها تعداد شهدا را دو کودک اعلام کرده اند.

در ویدیوهای منتشرشده، طالبان در مراسم عزاداری روز عاشورا به طور مستقیم عزاداران حسینی را در غزنی هدف قرار داده‌اند. 

یکی از تصاویر نشان می‌دهد که کودکی در مقابل چشم مردم جان می‌دهد. کاربران شبکه‌های اجتماعی هویت این دو شهید را غلام‌علی فرزند اکبر و ابراهیم فرزند پیکار، کودکان ۱۴ و ۹ ساله‌ اعلام کرده اند.

بنظرمی رسد در حالی که مردم افغانستان به خصوص غزنی در غم شهادت دو عزادار حسینی سوگوار هستند، طالبان می کوشد چهره خود را پشت تبلیغات تامین امنیت دهه اول محرم پنهان کند.

"عارف رحمانی" کارشناس مسایل سیاسی و نماینده پیشین غزنی در پارلمان افغانستان در این باره می گوید:

مردم مسلمان افغانستان همه ساله دهه اول محرم، با شور و هیجان زیادی عزاداری می کنند و برخی اوقات فرقه گرایان و تروریست ها، در میان عزاداران در حسینیه ها و مساجد بمب گذاری و یا عملیات مسلحانه کردند، اما سابقه نداشته است که نیروهای حکومتی حتی در دوره جمهوریت بر روی عزاداران حسینی اتش بگشایند و یا عزاداران به نیروهای امنیتی حمله کنند که طالبان چنین ادعایی را دارد.

این کارشناس مسایل سیاسی اظهار کرد: جامعه افغانستان نه تنها بهانه و توجیه طالبان را برای تیراندازی مستقیم به روی عزاداران نمی پذیرد، بلکه آن را همسو با دیدگاههای افراطی و تحمل ناپذیری سایر عقاید و دیدگاهها و آیین های مذهبی از سوی طالبان تلقی می کند.

مهدی راسخ عضو پیشین پارلمان افغانستان نیز دلیل تیراندازی طالبان به روی عزاداران حسینی در غزنی را ایدیولوژیک دانست و تاکید کرد «طالبان درسالها حیات و فعالیت خود ثابت کرده که یک گروه به شدت ایدیولوژیک افراطی با ساختار قومی است که هرگونه عقاید، اندیشه و تنوع غیر خود را دشمن می‌شمارند».

به گفته راسخ، «اقوام، مذاهب و اندیشه غیر طالب در حاکمیت طالبان قابل پذیرش نیست و تنها راه حل ثبات و صلح در افغانستان، عبور از هرگونه افراطی گری، بنیادگرایی و تمامیت خواهی است».

به اعتقادکارشناسان ، شهید کردن عزاداران حسینی آن هم در سنین کودکی که نمی توانستند آن گونه که طالبان ادعا می کند، عامل حمله به نیروهای این گروه باشند، بیش از پیش، وجهه طالبان را در نزد مردم افغانستان مخدوش می کند و نشان می دهد که حاکمیت طالبان همچنان بر پایه های انحصارگرایی قومی و مذهبی استوار است که نمی تواند حتی به عنوان حاکم، سایر مذاهب و عقاید را تحمل کند.

گزارش‌ها از تیراندازی طالبان به مراسم عاشورا در غزنی

تشکیل هیأتی برای بررسی ابعاد حادثه تیراندازی به عزاداران حسینی در غزنی

کلیدواژه