اسد 16, 1402 13:45 Asia/Kabul

تولید جوس/آبمیوه از میوه‌های خشک ابتکار یک جوان تخاری است که برای 15 تن شغل ایجاد کرده است.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، پس از تحولات سیاسی پسین در افغانستان تازه برخی از تاجران در بخش‌های مختلف آمده سرمایه گذاری در تالقان مرکز ولایت تخار شده اند که در این میان یک جوان نخستین بار کارگاه تولید جوس/آب میوه‌های خشک را تحت نام "المنة لله" به راه انداخته است.

این ابتکار توجه باشندگان تخار را به خود جلب کرده و کافه المنة لله در آغازین روز فعالیتش میزبان جوانان بی شماری بود.

سیدآل پیرزاده موسس این کافه می‌گوید نزدیک به یک میلیون افغانی روی این شغل سرمایه‌گذاری کرده است و جدا از عرضه خدمات برای باشندگان این ولایت، برای پانزده تن نیز زمینه کار را فراهم ساخته است.

آقای پیرزاده می‌گوید در این کافه فقط جوس میوه‌های خشک، تازه و طبیعی را برای مردم عرضه می‌کند؛ موردی که میان او و دهها کافه دیگر تفاوت ایجاد کرده است.

تولید آبمیوه/جوس از میوه‌های خشک؛ ابتکار جوان تخاری 

جوانانی که در این کافه آمده اند می‌گویند چیز متفاوتی را پیدا کرده اند.

آنان از سایر تاجران می‌خواهند که در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری نمایند تا در کنار فعالیت های شخصی شماری نیز صاحب کار شوند.

سید منیر احمد هدف از فعالین تخار، ابتکار این جوان تخاری را ستایش نموده می‌گوید ایجاد شغل برای بیش از ده نفر دست‌آورد خوبی در وضعیت کنونی است.

باشندگان تخار می‌گویند پیش از این میوه‌های خشک تخار به بیرون از ولایت و حتی به بیرون از افغانستان صادر می‌شد اما اکنون با استفاده از میوه‌های خشک و طبیعی در این کافه آنان می‌توانند از تولیدات داخلی با استفاده از میوه‌های طبیعی وطن بهره ببرند.

پس از تحولات سیاسی پسین شماری زیادی از سرمایه گذاران کشور را ترک کردند و هزاران تن نیز شغل شأن را از دست دادند.

اکنون که تازه برخی‌ها در صدد ایجاد سرمایه‌گذاری های کوچک در این ولایت است مسئولان صنعت و بازرگانی تخار می‌گویند در تلاشند تا با استفاده از فرصت های به دست آمده از تاجران حمایت نموده و راهکارهایی را برای جلوگیری از فرار نیروی انسانی به بیرون از کشور روی دست بگیرند.

تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی در ولایت تخار

کلیدواژه