اسد 17, 1402 17:13 Asia/Kabul
  • روشن شدن جوانب حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف در سال 1377 مطالبه قطعی ایران است
    روشن شدن جوانب حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف در سال 1377 مطالبه قطعی ایران است

مسوول رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تاکید کرد: روشن شدن ابعاد شهادت دیپلمات ها و خبرنگار ایرانی در سرکنسولگری ایران در مزار شریف در سال 1377 هم زمان با تصرف این شهر توسط طالبان مطالبه قطعی جمهوری اسلامی ایران از حکومت طالبان است.

سید عباس بدری فر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با یاد آوری اینکه در 17 اسد (مرداد) سال 1377 زمانی که نیروهای طالبان شهر مزار شریف را تصرف کردند به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر حمله شد و دیپلمات ها و خبرنگار ایرانی در آنجا به شهادت رسیدند  گفت: ما در حال حاضر به طرف های خاصی در خصوص دست داشتن در این حادثه اشاره نمی کنیم، اما از حکومت طالبان می خواهیم که تحقیقات لازم را در خصوص روشن شدن ابعاد این حادثه انجام دهد و مرتکبان این جنایت را شناسایی و معرفی کند.

وی افزود: این موضوع همواره جزء مطالبات ما از طالبان بوده است، اما تا کنون پاسخ مشخصی از آن ها در این خصوص دریافت نکرده ایم و می گویند مرتکبان آن جنایت نیروهای خودسر بوده اند.

مسوول رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران این حادثه را  به شدت محکوم می کند، این حادثه از طرف جامعه بین‌المللی هم محکوم شد. در عین حال دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت مظلوم افغانستان ایستاده و از هر راه حلی که منجر به صلح، ثبات و آرامش پایدار به نفع مردم این کشور شود و پاسدار سال های مجاهدت در برابر اشغال خارجی و حراست از خون شهدای عزیز افغانستان باشد پشتیبانی می کنند.

بدری فر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یاد و خاطره شهدای سرکنسولگری ایران در مزار شریف را گرامی می دارد و با محکومیت این جنایت فراموش نشدنی بر ضرورت روشن شدن ابعاد حادثه به عنوان یک مطالبه قطعی تاکید می کند.

وی در مورد چگونگی رابطه جمهوری اسلامی ایران با حکومت طالبان هم گفت: ایران مانند دیگر کشورها این حکومت را به رسمیت نشناخته است و پایین تر از حد شناسایی رسمی، با آنها رابطه دارد، رفت و آمد هیات ها و گفت و گوها انجام می شود چنان که امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان و برخی دیگر از مقامات طالبان به ایران و هیات هایی هم از ایران به افغانستان سفر کرده اند و تبادلات تجاری بین دو کشور جریان دارد.

تأکید وزارت خارجه ایران بر روشن شدن ابعاد اقدام تروریستی در مزارشریف

سفارت تهران در کابل: ابعاد حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف باید مشخص شود

کلیدواژه