سنبله 01, 1402 12:17 Asia/Kabul
  • مانع تراشی انگلیس در مسیر تحقیق درباره جنایات نیروهایش در افغانستان
    مانع تراشی انگلیس در مسیر تحقیق درباره جنایات نیروهایش در افغانستان

دولت انگلیس به بهانه مسائل امنیتی، بر سر راه تحقیق درباره جنایات سربازانش در افغانستان مانع ایجاد می‌کند.

به گزارش رادیو دری، براساس تحقیقات یک سازمان حقوقی انگلیسی به نام «لی دی» که از دسامبر 2022 آغاز شد، نیروهای ویژه انگلیسی در افغانستان بین سال‌های 2010 تا 2014 دست‌کم 80 غیرنظامی افغان را کشته‌اند.

پیش از این نیز گزارش شده بود نظامیان انگلیسی پس از کشتن غیرنظامیان افغان برای سرپوش گذاشتن به جنایات خود در کنار غیرنظامیان سلاح می‌گذاشتند تا وانمود کنند این افراد مسلح بودند و در نتیجه درگیری کشته شده‌اند.

پس از آنکه براثر افشای شواهد غیرقابل انکار درباره کشتار غیرنظامیان افغان توسط نظامیان انگلیسی، لندن مجبور شد به انجام تحقیقات در این‌باره تن دهد، این تحقیقات که پیش از این قرار بود به طور عمومی صورت گیرد، تا حدی «مخفیانه» انجام خواهد شد.

براساس گزارش «اسکای نیوز»، وزارت دفاع و پلیس نظامی سلطنتی انگلیس با دستاویز قرار دادن مسائلی چون امنیت ملی و حریم خصوصی به دنبال اعمال محدودیت گسترده بر انجام تحقیقات هستند.

«جاستیس هادون کیو» که مسئولیت بررسی پرونده جنایت‌های نیروهای ویژه انگلیس در افغانستان را برعهده دارد در حکمی اعلام کرده است برخی از شواهد، هویت شاهدان و شهادت‌ها به جلسات غیرعلنی محدود می‌شود که رسانه‌ها و مردم اجازه حضور در آن را ندارند.

«تایمز» انگلیس نیز قبلاً در گزارشی فاش کرده بود پیش از بازدید بازرسان از مقر نیروهای ویژه در لندن به عنوان بخشی از تحقیقات جنایات جنگی، فرماندهان انگلیسی پرونده‌های مربوط را از بین برده‌اند.

افشای جنایت ارتش انگلیس در قتل 54 غیرنظامی افغان

کلیدواژه