سنبله 07, 1402 09:46 Asia/Kabul

اداره امور مهاجرین سازمان ملل متحد در ولایت ننگرهار منازل تخریب شده رهایشی مردم در جنگ های گذشته را بازسازی می‌کند.

به گزارش محمد آصف شینواری خبرنگار رادیو دری، مسئولان می‌گویند اولویت به بازسازی منازلی داده می شود که باشندگان آن در فضای باز به سر می برند.

مولوی سعید احمد بنوری معاون والی ننگرهار در سفرش به ولسوالی‌های اچین و سپین غر که روسای امور مهاجرین و کشاورزی نیز او را همراهی می کرد از منازل تخریب شده در جنگ‌های گذشته و بمباران امریکایی‌ها بازدید کرد.

در اعلامیه دفتر سخنگوی والی ننگرهار که به رسانه‌ها فرستاده شده از قول معاون والی آمده است که وۍ به باشندگان ولسوالی های یاد شده گفته است اداره امور مهاجران سازمان ملل متحد به مقام ولایت اطمینان داده که به زودی کار بازسازی منازل تخریب شده در این ولسوالی ها را آغاز خواهد کرد.

در اعلامیه دفتر سخنگوی والی ننگرهار از قول حاجی بازمحمد رییس امور مهاجران این ولایت آمده است که وزارت امور مهاجران و بازگشت کنندگان کار بازسازی ۳۷۵ منزل تخریب شده رهایشی در ولسوالی های اچین وسپین غر را در آینده نزدیک آغاز خواهد نمود.

در اعلامیه آمده است که عبدالستار محمد رییس زراعت و آبیاری ولایت ننگرهار به مردم ولسوالی‌های یاد شده گفت در صورتی که منازل رهایشی تخریب شده بازسازی گردد و زندگی مردم به حالت عادی برگردد اداره مربوطه به کمک موسسات کمک رسان  کار احیای مجدد جنگل‌های تخریب شده و همچنان سیستم آبیاری را آغاز خواهد نمود.

باشندگان ولسوالی‌های اچین و سپین غر از این اقدام اداره ولایتی ننگرهار استقبال نموده خواستار هرچه زودتر آغاز کار هستند.

عبیدالله شینواری یکی از باشندگان ولسوالی سپین غر می‌گوید امریکایی‌ها بزرگترین بمب یا مادر بمب‌ها را بر این منطقه پرتاب کرد که علاوه از تخریب منازل  تاثیرات منفی اش بالای مردم هنوز هم دیده می‌شود.

وۍ گفت هشتاد درصد منازل رهایشی مردم تخریب شده و باید هر چه زودتر کار بازسازی آن آغاز شود، اچین وسپین غر ولسوالی‌های است که در دامنه کوه سفید موقعیت دارد و در درگیری‌ها با گروه داعش و بمباران نیروهای امریکایی علاوه بر اینکه منازل رهایشی آن تخریب شده به اماکن عام المنفعه و همچنان سیستم صحی، آموزش و کشاورزی نیز خسارات بزرگ وارد شده است.

توزیع نمرات زمین رهایشی به خانواده های بازگشته از پاکستان در ننگرهار