سنبله 07, 1402 11:39 Asia/Kabul
  • داشتن پاسپورت حق مردم است، حکومت طالبان زمینه صدور پاسپورت را تسهیل کند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: داشتن پاسپورت حق اولیه مردم است و حکومت طالبان باید زمینه صدور پاسپورت را برای مردم افغانستان فراهم و روند آن را تسهیل کند.

سید اشرف سادات در گفتگو با خبرنگار رادیو دری در هرات با اشاره به ازدحام بیش از حد مردم در اداره های پاسپورت و مکان های ثبت نام آنلاین در روزهای اخیر با اعلام خبر آغاز روند صدور پاسپورت اظهار کرد: اگر نیاز است تعداد دفاتر صدور پاسپورت بیشتر شود، حکومت باید این کار را انجام دهد تا مردم به راحتی بتوانند برای گرفتن پاسپورت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه افغانستان با بحرانهای مختلفی دست به گریبان است، یادآور شد: اقتصاد این کشور ورشکست شده، فرصتهای شغلی از بین رفته، کمکهای بین المللی کاهش یافته و مردم نگران آینده خود هستند. در این شرایط گرفتن پاسپورت از چالشهایی است که شهروندان افغانستان در دو سال اخیر با آن روبرو بوده اند.

اشرف سادات ادامه داد: در گذشته با همه مشکلات صادرات و واردات وجود داشت، شرکتهای زیادی مشغول به کار بودند و به تبع آن مردم نیز مشغول کار بودند، بخش زیادی از مردم هم کارمندان دولت بودند که از این طریق امرار معاش می کردند.

این کارشناس افغان با اشاره به متوقف شدن فعالیت بسیاری از کارخانجات و ادارات در افغانستان بیان کرد: همه این مشکلات دست به دست هم داده و باعث می شوند که اتباع کشور ناچار به مهاجرت شوند و کشور خود را ترک کنند و اولین قدم برای رفتن از کشور هم گرفتن پاسپورت است.

وی تصریح کرد: داشتن یک پاسپورت جزء حقوق اولیه و بلکه وظیفه هر شهروند است و کار سختی هم نیست؛ اما دولتهایی در افغانستان روی کار بوده اند که بیشتر آن ها نتوانسته اند حقوق اولیه شهروندی را برای مردم افغانستان تامین کنند.

این کارشناس سیاسی گفت: در کشورهای دیگر شهروندان بدون هیچ مشکلی می توانند پاسپورت خود را داشته باشند، اما در افغانستان گرفتن پاسپورت یک مشکل بزرگ برای شهروندان است. نبود کار و مشکلات اقتصادی و کندی روند توزیع پاسپورت باعث شده که وقتی حکومت اعلام می کند، همه برای دریافت پاسپورت اقدام کنند و ازدحام شدید به وجود آید.

سادات با اشاره به هجوم مردم برای دریافت پاسپورت گفت: صحنه های تکان دهنده ای در ازدحام مردم برای گرفتن پاسپورت بوجود آمد، برای گرفتن یک جلد پاسپورت که حق هر شهروندی است، نباید مردم اینگونه سرگردان شوند.

وی خواستار توجه جدی مسوولان طالبان به روند صدور و توزیع پاسپورت شد و گفت: آنان باید تمهیدی بیندیشند تا روند گرفتن پاسپورت تسهیل شود و مردم بتوانند راحت تر پاسپورت بگیرند.

شایان ذکر است در روزهای اخیر خبر آغاز روند صدور پاسپورت برای نوزادان مهاجرین افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران، در سفارت افغانستان در تهران نیز ازدحام به وجود آمد.

 

کلیدواژه