ورود امریکا به افغانستان و خروجش از این کشور فقط در راستای منافع خودش بود
(last modified 1402-06-11T09:04:38+00:00 )
سنبله 11, 1402 13:34 Asia/Kabul
  • ورود امریکا به افغانستان و خروجش از این کشور فقط در راستای منافع خودش بود

کارشناس سیاسی افغان گفت: ورود امریکا به افغانستان و خروجش از این کشور فقط در راستای منافع خودش بود و با وجود صرف هزینه های فراوان هیچ سودی برای افغانستان و مردم این کشور نداشت.

محمد جواد برهانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به دو سالگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اظهار داشت: خروج بی برنامه امریکا از افغانستان به گونه ای بود که حتی انتقاد برخی از شخصیت های امریکایی را هم درپی داشت.  

وی با یاد آوری اینکه در آخرین روزهای خروج امریکا از افغانستان 13 سرباز امریکایی بر اثر حمله انفجاری داعش کشته شدند، عنوان کرد: انتقادات زیادی از نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و بی برنامگی در این زمینه وجود دارد و تعدادی از خود امریکایی ها هم منتقد نحوه خروج می باشند چنانکه مک کال سناتور امریکایی هم از دولت جو بایدن در این زمینه انتقاد کرد.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: چنانکه در کتاب "نبرد اشباح" و "تله خرس" آمده در زمان جنگ سرد امریکا به خاطر منافع خود از طریق پاکستان از برخی گروه های مجاهدین در افغانستان علیه شوروی حمایت می کرده و زمانی هم که طالبان ظهور کرد، القاعده از افغانستان امریکا را تهدید کرد و حوادث یازدهم سپتمبر سال 2001 اتفاق افتاد، چنانکه در کتاب "ماموریت سقوط" آمده، امریکا چون منافع خود را مورد تهدید می دید به افغانستان حمله و طالبان را ساقط کرد. امریکا برای نجات افغانستان از اوضاع آن زمان نیامده بود بلکه سیاست کلان امریکا فقط بر محور تامین منافع خودش می چرخد.

برهانی گفت: خروج امریکا از افغانستان بدون شک بدون برنامه و شتاب زده بود، امریکا در افغانستان ناکام ماند و شعارهایش تحقق پیدا نکرد، بر اساس شواهد در قطر بین امریکا و طالبان توافق شده بود که حکومت موقتی در افغانستان شکل بگیرد تا مشکل مشروعیت و خلاء قدرت پیش نیاید، در تحلیل ها هم گفته شده که قرار نبوده افغانستان بدون برنامه رها شود.

به گفته این کارشناس افغان اما شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه گروه هایی وارد کابل شده اند که درصدد کشتن اشرف غنی رئیس جمهوری سابق افغانستان هستند و فرار وی افغانستان را دچار یک بحران کرد در حالیکه اگر اشرف غنی خودخواهی را کنار می گذاشت و به یک حکومت مشارکتی تن می داد و حکومت موقتی تشکیل می شد ممکن بود وقایع به گونه ای دیگر رقم بخورد.

وی یاد آور شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق امریکا اعلام کرده بود که کشورش دیگر نمی تواند در افغانستان هزینه کند و جو بایدن رئیس جمهوری فعلی امریکا هم از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سخن گفته بود و چون منافع شان ایجاب نمی کرد که بیش از این در افغانستان بمانند این خروج به یکباره اتفاق افتاد.

برهانی گفت: جامعه جهانی در افغانستان طی دو دهه بین حکومت های اول و دوم طالبان هزینه زیادی کرد اما افغانستان آباد نشد، زیرا از یکسو امریکا و ناتو این هزینه ها را بیشتر برای خود مصرف کردند، بسیاری افراد و موسسات با حقوق های دالری بالا از کشورهای غربی آمدند تا در افغانستان کار کنند، مشاورین وزارتخانه ها در افغانستان که از غرب آمده بودند تا چهل هزار دالر در ماه حقوق دریافت می کردند، پایگاه های مختلف با تجهیزات فراوان ایجاد شدند و هزینه های بسیاری هم برای حقوق سربازان خارجی و عیش نوش خارجی ها به مصرف رسید.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر زمینه های فساد در افغانستان فراهم شد، پول های بی حساب و کتاب، مصارف بی حساب و کتاب را در ارگ کابل سبب شد که به هیچ عنوان با فرهنگ افغانستانی سازگاری نداشت و این مصارف در حالی می شد که در همسایگی ارگ افرادی بودند که چیزی برای خوردن نداشتند و به این ترتیب هیچ کار اساسی برای افغانستان انجام نشد.

 

کلیدواژه