سنبله 18, 1402 11:57 Asia/Kabul
  • مسدود شدن گذرگاه تورخم مشکلات زیادی برای انتقال کالا و تردد مسافرین بین افغانستان و پاکستان ایجاد کرده است

عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت ننگرهار در شرق افغانستان گفت: مسدود شدن گذرگاه تورخم بین افغانستان و پاکستان مشکلات عدیده ای را برای انتقال کالاهای تجاری و تردد مسافرین بین دو کشور ایجاد کرده است.

داکتر مخلص احمد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار اظهار داشت: مسدود شدن گذرگاه تورخم از طرف پاکستان اقدامی غیر مترقبه بود که تاثیرات منفی روی تجارت و ترانزیت کالا و رفت و آمد مسافرین دارد.

این تاجر و کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اکنون فصل صادرات میوه و سبزی افغانستان است اما صدها محموله بار از مسیر جلال آباد-تورخم متوقف شده و زیان زیادی به تاجران وارد شده، عنوان کرد: اتاق های تجارت و سرمایه گذاری مربوطه در افغانستان در حال صحبت با مسوولان ذیربط برای تغییر مسیر محموله های میوه و سبزی تاجران هستند زیرا اطلاعات خاصی درباره زمان باز شدن گذرگاه تورخم وجود ندارد.

به گفته عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت ننگرهار، روزانه از این گذرگاه 300 تا 400 کامیون حامل کالاهای تجاری صادراتی و وارداتی در رفت و آمد بودند که مسدود شدن آن میلیون ها افغانی به عواید حکومت و تاجران ضرر می رساند.

وی اضافه کرد: به هر صورت مسوولان اتاق های تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در تماس با مسوولان حکومت طالبان هستند تا از طریق روابط دیپلماتیک برای حل مشکل ایجاد شده اقدام کنند زیرا این مساله هم برای تجارت بین دو کشور مشکل ایجاد کرده و هم برای مسافرین که بین افغانستان و پاکستان در رفت و آمد هستند به ویژه برای بیمارانی که از افغانستان برای درمان به پاکستان می روند.

گفتنی است به دنبال درگیری بین نیروهای حکومت طالبان و نیروهای پاکستانی در محل گذرگاه تورخم، دولت پاکستان این گذرگاه مهم بین دو کشور را مسدود کرد.

 

کلیدواژه