مردم افغانستان اختلافات را کنار گذاشته و مسایل این کشور را بر اساس راه حل ها و نسخه افغانستانی حل و فصل کنند
(last modified 1402-06-20T12:24:42+00:00 )
سنبله 20, 1402 16:54 Asia/Kabul
  • مردم افغانستان اختلافات را کنار گذاشته و مسایل این کشور را بر اساس راه حل ها و نسخه افغانستانی حل و فصل کنند

رئیس نهضت اسلامی افغانستان گفت: مردم افغانستان باید اختلافات، قوم گرایی و حزب گرایی را کنار گذاشته و مسایل این کشور را بر اساس راه حل ها و نسخه افغانستانی حل و فصل کنند.

مولوی محمد مختار مفلح در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به دعوت سران طالبان از رهبران مخالف برای بازگشت به افغانستان و حضور در میان اقوام خود به عنوان بزرگان قومی و پاسخ آنان مبنی بر اینکه برای بازگشت باید شرایط مذاکره و حکومت فراگیر تشکیل شود، اظهار داشت: حسن نیت رهبران طراز اول طالبان مورد استقبال است و این آرزوی مردم افغانستان است که بزرگان این کشور از اقوام و گروه های مختلف مسایل سیاسی و ملی را بر اساس گفت و گو و راه حل های افغانستانی حل و فصل کنند زیرا نسخه های پاکستانی، غربی و عربی نتیجه ای درپی نداشته است.

وی افزود: نسخه افغانستانی هم باید واقعی باشد و همه افغان ها از گذشته پند بگیرند، بدگمانی را کنار بگذارند و وابستگی خود را به خارجی ها از بین ببرند زیرا خارجی ها بر اساس منافع خود با دیگران رفتار می کنند پس بهتر است که افغان ها خودشان باهم کنار بیایند و از متهم کردن یکدیگر دست بردارند و مسایل گذشته را به تاریخ و تاریخ نویسان واگذار کنند.

این فعال سیاسی افغان عنوان کرد: همه طرف ها در افغانستان کاستی ها و اشتباهاتی داشته اند و جنگ های داخلی هم در بسیاری از کشورها وجود داشته اما بالاخره باهم کنار آمده و کشورهای خود را ساخته اند، پس بهتر آن است که افغان ها هم راه های مسالمت آمیز را تجربه کنند.

مفلح بیان داشت که مخالفین حکومت کنونی در افغانستان هم اگر به دنبال اعتماد سازی هستند، اعتماد سازی را از خود آغاز کنند، آن ها اگر واقعا بزرگان قومی و مردمی هستند و طرفدارانی دارند چرا از افغانستان خارج شدند، آنان زمانی می توانند از مواضع بالا صحبت کنند که در داخل افغانستان حضور داشته باشند، مناطقی را در اختیار داشته و حداقل روی بخشی از جامعه تاثیر گذار باشند.

رئیس نهضت اسلامی افغانستان گفت: سران احزاب مختلف افغانستان در حالی از مواضع بالا سخن می گویند که بیشتر اعضا و طرفداران آن ها کشور را ترک کرده و در خارج برای خود سرمایه گذاری کرده اند و این مردم افغانستان هستند که به نام احزاب مختلف آسیب می بینند. بنابراین مردم باید باهم کنار بیایند و یک تفاهم بین الافغانی ایجاد شود و دنیا هم وقتی جامعه افغانستان را یکدست و یکپارچه ببیند آن را به رسمیت می شناسد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: حکومت طالبان هم باید شرایط را در نظر داشته باشد و مردم افغانستان را به بهانه اینکه عضو حزب یا گروهی بوده اند تحت فشار و آزار قرار ندهند، زیرا مجرمان واقعی اکنون در افغانستان حضور ندارند، و این تصور را هم نداشته باشند که اکنون حکومت را در اختیار دارند و هر کاری بخواهند می توانند انجام دهند زیرا گروه های مختلفی حکومت این کشور را در اختیار گرفته اند اما نتوانسته اند آن را نگه دارند.

 

کلیدواژه