سنبله 23, 1402 15:42 Asia/Kabul
  • اسلام آباد به خاطر اختلافات مرزی و مساله طالبان پاکستانی از گذرگاه ها به عنوان اهرم فشار علیه افغانستان استفاده می کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: اختلافات مرزی و مساله طالبان پاکستانی سبب شده که دولت پاکستان هر ازگاهی از گذرگاه های بین افغانستان و پاکستان به عنوان اهرم فشار علیه افغانستان استفاده کند.

محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به مسدود شدن گذرگاه تورخم بین افغانستان و پاکستان به روی کالاهای تجاری و مسافران از طرف دولت پاکستان درپی یک درگیری مرزی، اظهار داشت: در گذشته هم این اتفاق افتاده که پاکستانی ها از این گذرگاه اقتصادی به عنوان اهرم فشار بر حاکمیت و مردم افغانستان استفاده کرده است.

وی افزود: هر زمانی که در اهداف و برنامه های سیاسی پاکستانی ها مانعی ایجاد شده، خواسته های آن ها از طرف حاکمیت های افغانستان برآورده نشده یا تاخیر و تعللی اتفاق افتاده از این اهرم استفاده کرده و فشار مضاعفی بر مردم افغانستان آورده و در زمان حکومت طالبان هم شاهد این روند بوده ایم.

به گفته این کارشناس افغان یکی از عوامل این مساله که ریشه تاریخی دارد به خط دیورند برمی گردد، پاکستانی ها این کینه را در دل دارند که هیچ یک از حکومت های افغانستان به صورت مکتوب آن را به عنوان مرز بین افغانستان و پاکستان به رسمیت نشناخته اند هرچند به صورت عملی به عنوان مرز تحقق پیدا کرده، به این دلیل پاکستانی ها سعی می کنند با فشارهایی که می آورند به اهداف در این زمینه برسند.

مختاری عنوان کرد: عامل دیگر گروه های مسلح مخالف حکومت پاکستان یا طالبان پاکستانی است که اخیرا در داخل افغانستان لانه کرده و گاهی مزاحمت هایی برای پاکستانی ها ایجاد می کنند، این موضوع باعث نارضایتی پاکستان از حکومت طالبان در افغانستان شده است. در کنار این ها برخی مسایل جزئی هم مزید بر علت بروز اختلافات می شود ضمن اینکه به صورت کلی پاکستان می خواهد سلطه خود را روی افغانستان داشته باشد.

وی یاد آور شد: عمران خان صدراعظم سابق پاکستان که میانه بهتری با طالبان پاکستانی داشت، اکنون با مشکلاتی از ناحیه دولت اسلام آباد مواجه شده و تحت فشار حاکمیت قرار دارد و این مساله موج های فشار را در داخل پاکستان افزایش داده و انفجارها و تهدیدهای امنیتی در آن کشور هم بر مشکلات افزوده است. ضمن اینکه گروه های افراطی که در پاکستان دست به اقدام می زنند در افغانستان هم پناهگاه دارند و مورد حمایت طالبان افغانستان هستند و این مسایل سبب شده که روابط دولت پاکستان و حکومت طالبان به تیرگی بگراید.

مختاری با اشاره به انتظار دولت پاکستان از حکومت طالبان برای میانجیگری میان آن دولت و طالبان پاکستانی هم گفت: اگر چنین اقدامی انجام هم شود مقطعی و گذرا است چنانکه در اوایل حکومت طالبان اقداماتی انجام شد، آرامش نسبی هم به وجود آمد و خوشبینی ها و امیدواری ها را در داخل پاکستان تقویت کرد اما طالبان افغانستان هم قطعا خواسته هایی از پاکستان دارند و انتظار داشتند پاکستان اولین کشوری باشد که آنان را به رسمیت می شناسد. اما پاکستان نه تنها طالبان را به رسمیت نشناخت بلکه با کشورهای منطقه و جهان و سازمان ملل متحد همگام شد، پس حکومت طالبان هم از پاکستان دل خوشی ندارد.

وی اضافه کرد: به این ترتیب ممکن است حکومت طالبان آنگونه که پاکستانی ها انتظار دارند بین دولت اسلام آباد و طالبان پاکستانی میانجیگری نکند ضمن اینکه میانجیگری هم مقطعی است، اختلاف و نزاع میان پاکستان و افغانستان ریشه در تاریخ و مرزها دارد و تا زمانی که مرزها تثبیت نشود اختلافات هم ادامه خواهد داشت.

 

کلیدواژه