میزان 04, 1402 11:31 Asia/Kabul
  • کابلوف: ایران جای آمریکا را در تروئیکای توسعه‌یافته برای افغانستان گرفته است
    کابلوف: ایران جای آمریکا را در تروئیکای توسعه‌یافته برای افغانستان گرفته است

نماینده ویژه پوتین برای افغانستان با تأکید بر اینکه آمریکا به نشست فرمت مسکو دعوت نشده است، اظهار داشت ایران جای آمریکا را در تروئیکای توسعه‌یافته برای افغانستان گرفته است.

به گزارش رادیو دری، «ضمیر کابلوف» رئیس اداره دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه و نماینده ویژه پوتین برای افغانستان اعلام کرد گفت وگوهای تروئیکای توسعه‌یافته در مورد افغانستان که آمریکا نیز در آن شامل بود، عملاً از بین رفته است.

کابلوف به «تاس» گفت: ایران جای آمریکا را در این چارچوب گرفته است و گفتگوها اکنون در قالب گروه چهارگانه روسیه، چین، پاکستان و ایران به کار خود ادامه می‌دهد.

وی همچنین تصریح کرد روسیه از نمایندگان آمریکا برای حضور در نشست مشورتی فرمت مسکو برای افغانستان دعوت نکرده و برنامه‌ای نیز برای این کار نداشته است. 

پیش از این «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفته بود مسکو انتظار دارد در نشست فرمت مسکو که قرار است 29 سپتامبر/ 7 میزان در کازان برگزار شود، کشورهای منطقه در مورد چگونگی کمک به افغانستان برای غلبه بر مشکلات کنونی در این کشور گفتگو کنند.

از سوی دیگر، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در یک نشست خبری گفته بود در این نشست وضعیت کنونی افغانستان، آشتی بین‌الافغانی، امنیت منطقه‌ای و بازسازی پس از جنگ بحث خواهد شد و قرار است بیانیه مشترکی دراین‌باره صادر شود.

فرمت مسکو در مورد افغانستان شامل روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است.

جلسه قبلی آن در آبان ماه/ عقرب سال گذشته برگزار شد.

روسیه: نشست آتی «فرمت مسکو» با حضور طالبان برگزار می‌شود

کلیدواژه