میزان 06, 1402 14:16 Asia/Kabul
  • دعوت از نمایندگان حکومت طالبان برای شرکت در نشست فرمت مسکو گامی رو به جلو برای این حکومت است

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: حضور نمایندگان حکومت طالبان در پنجمین دوره از نشست فرمت مسکو با موضوع افغانستان گامی رو به جلو برای این حکومت است.

سید محمد جمال فکوری بهشتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: سفر هیات حکومت طالبان به ریاست امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان به روسیه برای شرکت در نشست فرمت مسکو در کازان روسیه یک گام به جلو برای طالبان است زیرا طالبان در گذشته به چنین نشست هایی دعوت نمی شدند اما این بار رسما دعوت شده اند.

وی افزود: با دعوت رسمی از طالبان برای شرکت در نشست فرمت مسکو به نظر می رسد که برخی کشورها در نظر دارند تعاملات خود با طالبان را افزایش دهند و روابط خود را گسترده تر کنند، نشست فرمت مسکو در سطح وزیران خارجه کشورهای شرکت کننده برگزار می شود بنابراین دعوت از طالبان و حضور سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در این نشست اهمیت زیادی برای این حکومت دارد.

این کارشناس افغان عنوان کرد: اگرچه حکومت طالبان تا کنون شروط جامعه جهانی برای نزدیک شدن به موضوع به رسمیت شناخته شدن را تکمیل نکرده اما اگر امنیت در افغانستان به شکل کنونی باقی بماند و گروه های تروریستی مهار شوند امکان به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان بیشتر می شود.

فکوری بهشتی اظهار کرد: اکنون که طالبان در افغانستان حاکم شده اند به رسمیت شناخته شدن آنان از طرف جامعه جهانی به نفع مردم افغانستان است زیرا آنان به خاطر تحریم ها علیه طالبان دچار سختی شده اند.

وی تصریح کرد: بیکاری در افغانستان افزایش یافته و بازار رونقی ندارد، سرمایه گذاری داخلی و خارجی در افغانستان کاهش یافته و مشکلات زیادی از این ناحیه به وجود آمده است.

گفتنی است نشست فرمت مسکو از سال 2017 تا کنون به ابتکار روسیه و با محوریت مسائل افغانستان، برگزار شده و بیشتر کشورهایی که به نحوی در این موضوع درگیر بوده و یا از آن تاثیر پذیرفته اند، در آن مشارکت دارند. طالبان در نشست سوم فرمت مسکو دعوت شده بودند اما سال گذشته و در نشست چهارم به دلیل آنچه مقامات روس ناتوانی طالبان برای تشکیل حکومت فراگیر عنوان کردند به این نشست دعوت نشدند، هرچند جامعه جهانی همچنان معتقد است که طالبان حکومت فراگیر در افغانستان تشکیل نداده اند.

 

کلیدواژه