میزان 11, 1402 11:45 Asia/Kabul
  • عاملان انفجارهای پاکستان اتحاد شیعه و سنی را هدف قرار داده بودند اما به هدف خود نرسیدند

کارشناس سیاسی پاکستانی گفت: عاملان انفجارهای مساجد در پاکستان نه سنی بودند و نه شیع، آن ها تروریست هایی بودند که اتحاد شیعه و سنی را هدف قرار داده بودند اما به هدف خود دست نیافتند.

غیور حسین غالب در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به انفجارهای روز جمعه در دو مسجد در پاکستان اظهار داشت: یکی از این انفجارها در شهر هنگو، نزدیک پیشاور در شمال غرب پاکستان و در منطقه دو آبه که نزدیک مرز افغانستان است و دیگری در منطقه مستونگ در ایالت بلوچستان در نزدیکی مرز با ایران رخ داد که ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت و در هر دو مسجد اهل سنت هدف قرار گرفتند.

وی افزود: این دو منطقه با فاصله ای بسیار دور از هم قرار دارند اما تروریست ها به صورت همزمان تجمع افرادی را که هم برای نماز جمعه و هم مراسم میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) گرد آمده بودند هدف قرار دادند.

به گفته این کارشناس پاکستانی دولت پاکستان در همان ابتدا اعلام کرد انفجاری که در مسجد دوآبه در نزدیکی مرز پاکستان و افغانستان انجام شد کار تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) بوده، سیاسیون پاکستان شامل پشتون ها هم گفتند که این انفجارها نه کار تی تی پی بوده و نه کار گروه هایی مانند داعش بلکه از طرف دولت، استخبارات و ارتش پاکستان طراحی شده که در هر دو منطقه یک قوم یعنی قوم پشتون را هدف قرار داده، هرچند در انفجاری که در منطقه (مستونگ) صورت گرفت بلوچ ها هم کشته و زخمی شدند.

غالب عنوان کرد: از طرف دیگر تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) بیانیه صادر و این انفجارها را محکوم کرد.

وی اظهار کرد: پس از وقوع این انفجارها، پیش از آنکه اهل سنت خود را به محل حوادث برسانند اهل تشیع خود را رساندند و برای مداوای زخمی ها خون اهدا کردند و مشخص شد که عاملین این انفجارها نه از اهل تشیع بوده اند و نه از اهل سنت بلکه تروریست هایی بودند که وحدت شیعه و سنی را هدف قرار داده بودند.

این کارشناس سیاسی گفت: اکنون در پاکستان یک سردرگمی در خصوص عاملین این انفجارها به وجود آمده اما واضح است که عاملان پشت پرده این انفجارها وحدت شیعه و سنی را هدف قرار داده بودند و می خواستند به این قضایا رنگ مذهبی بدهند که توفیقی حاصل نکردند.

وی اضافه کرد: دشمنان اسلام در مراسم اهل سنت این انفجارها را سازماندهی می کنند تا عنوان شود که کار شیعیان بوده و بعدها در مراسم اهل تشیع مانند محرم و عاشورا هم اگر این اقدامات را کردند عنوان شود که از طرف اهل سنت بوده است. اما مساله این است که تروریست ها هم شیعیان و هم سنی ها را هدف قرار می دهند و برای تفرقه افکنی بین مسلمانان تلاش می کنند.

 

کلیدواژه