میزان 19, 1402 14:10 Asia/Kabul
  • تاثیر سفر هیات اقتصادی ایرانی به افغانستان در همسویی و گسترش همکاری های  اقتصادی دو کشور

کارشناس افغان تاکید کرد: سفر هیات بزرگ اقتصادی ایران به افغانستان تاثیر بسزایی در همسویی منطقه ای و گسترش همکاری های دو کشور در بخش های مختلف به ویژه تجارت و اقتصادی خواهد داشت.

رمضانعلی فصاحت در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به سفر هیات بیش از هشتاد نفری اقتصادی ایرانی به ریاست استاندار خراسان رضوی به افغانستان گفت: افغانستان و ایران دارای اشتراکات فراوان فرهنگی، زبانی، مذهبی، قومی و تاریخی هستند که می تواند موضع گیری های منطقه ای دو کشور را همسو کند ضمن اینکه مواضع سیاسی دو کشور در مسایل مختلف به ویژه در نظام بین الملل تا حدودی همسو است.

وی اظهار داشت: سفر این هیات از ابعاد مختلف دارای اهمیت بوده و به ویژه در رابطه با مساله مهاجرین افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران و موضوع زلزله هرات که بار سنگین و مصیبت های ناگواری را بر مردم افغانستان تحمیل کرد می تواند مواضع دو کشور را در همسویی بیشتر قرار دهد.

این کارشناس افغان افزود: کسانی سعی داشتند از مساله مهاجرت سوء استفاده کنند و آن را به عنوان یک چالش برای دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح کنند که سفر مقامات ایرانی به افغانستان تا حد زیادی این برنامه را خنثی می کند و موضوع کمک رسانی به زلزله زدگان هرات را هم تا حد زیادی مطرح می کند.

فصاحت عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب و با توجه به گذراندن جنگ تحمیلی و سختی های آن تجارب زیادی در بخش های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی کسب کرده است، همچنان با وجود سال های متمادی تحریم توانسته در عرصه های مختلف پیشرفت کند و در بخش های متعدد مانند کارهای زیربنایی، استخراج معادن، تولید برق و جاده سازی توانایی های زیادی کسب کرده است.

به گفته این کارشناس افغان از اینرو سفر هیات بزرگ اقتصادی ایرانی به افغانستان می تواند باعث امیدواری برای مردم افغانستان به صورت عموم و فرصتی برای مقامات حکومتی باشد تا از این ظرفیت ها در جهت همگرایی دو کشور در سطح منطقه و  نیز در جهت بهبود وضعیت صنعت و تجارت در افغانستان استفاده شود.

وی یاد آور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید برق از کشورهای موفق است و این به خاطر کارهای زیربنایی است که در عرصه های صنعتی و به ویژه ایجاد سدها انجام داده که مقامات در افغانستان می توانند از تجربیات ایران در عرصه های مختلف از جمله برق استفاده کنند چه در زمینه صادرات برق به افغانستان و چه در بخش سرمایه گذاری برای ایجاد سدها به منظور تولید برق در داخل افغانستان.   

فصاحت همچنان خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت هایی که از سال ها قبل در روابط ایران و افغانستان وجود داشته بندر چابهار است. این بندر از این جهت برای افغانستان مهم است که مسیر تجارت و ترانزیت افغانستان به بیرون و از بیرون به افغانستان را از انحصار پاکستان خارج می کند. به این ترتیب جلب و جذب سرمایه گذاری از طریق این بندر در عرصه معادن، حمل نقل، زراعت و برق و حتی مسایل صحی در افغانستان امکان پذیر است. به ویژه موضوع زراعت، برق، زیرساخت های جاده ای و استخراج معادن جزء کارهای زیربنایی است که می تواند از طریق بندر چابهار مورد توجه قرار بگیرد.

 

کلیدواژه