میزان 19, 1402 18:05 Asia/Kabul
  • تأکید حکومت طالبان بر رفع نگرانی همسایگان درباره کانال قوش تپه
    تأکید حکومت طالبان بر رفع نگرانی همسایگان درباره کانال قوش تپه

مقامات حکومت طالبان در مراسم بهره برداری از مرحله نخست طرح کانال قوش تپه و آغاز عملیات ساخت بخش دوم آن، بر رفع نگرانی کشورهای همسایه درباره این پروژه بزرگ آبی تأکید کردند.

به گزارش خیبر ابراهیمی خبرنگار رادیو دری، در مراسم بهره برداری از فاز نخست و آغاز به کار فاز دوم پروژه کانال قوش تپه، معاونان اداری و اقتصادی رئیس حکومت طالبان، سرپرستان وزارت‌های داخله، دفاع و زراعت و جمعی دیگر از مقامات ارشد حکومتی حضور داشتند.

شیرمحمد عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان در این مراسم تاکید کرد حکومت آنان خود را ملزم می داند که تشویش‌های هسایگان درباره کانال قوش تپه را برطرف کند.

عطاءالله عمری سرپرست وزارت زراعت حکومت طالبان نیز در این مراسم تاکید کرد با تکمیل کار کانال قوش تپه، افغانستان از لحاظ خوراکی به خودکفایی می‌رسد.

عبدالسلام حنفی اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان نیز با ابراز خرسندی از افتتاح فاز نخست کانال قوش تپه گفت کانال، در فاز دوم، از بلخ تا اندخوی ادامه پیدا می کند:

کانال آبی قوش تپه، بزرگترین کانال آبرسانی افغانستان، بر سرشاخه دریای آمو (جیحون) در حوضه آبریز دریاچه آرال ساخته می شود و با تکمیل آن حدود سه میلیون جریب زمین، آبیاری خواهد شد.

این کانال قرار است در سه فاز و تا سال ۲۰۲۸ تکمیل شود و آب آن با گذر از ولسوالی های خلم، نهرشاهی و دولت‌آباد ولایت بلخ به بخش‌های آقچه، مردیان و خواجه دوکوه ولایت جوزجان رسیده و از آنجا به بخش اندخوی ولایت فاریاب سرازیر خواهد شد.

در مسیر این کانال بزرگ، چندین سد انحراف آب و سیستم‌های آبیاری در نظر گرفته شده است.

ظرفیت کانال قوش‌ تپه ۶۵۰ مترمکعب بر ثانیه عنوان شده که به معنی توان انتقال ۲۰ میلیارد متر مکعب آب در سال است.

همسایگان افغانستان در آسیای مرکزی ساخت کانال قوش تپه را سبب ساز تغییرات اساسی اقلیمی در منطقه می دانند و تشکیل کارگروه مشترک برای بررسی تمامی جوانب احداث این کانال و سنجش تاثیر آن بر سطح آب دریای آمو را خواستار شده اند.

نگرانی ازبکستان از ساخت کانال قوش‌تپه در افغانستان

کلیدواژه